A7 og banen: Investeringer i infrastruktur skal koordineres mellem Danmark og Tyskland.
Af Gwyn Nissen
Der er behov for massive investeringer i infrastrukturen – også i det dansk-tyske grænseland. Det sagde Slesvig-Holstens trafikminister Dietrich Austermann på en konference i Padborg, hvor han opfordrede Region Syddanmark og Slesvig-Holsten til gå samlet til de to landes regeringer for at få kravene opfyldt.
- Grænseregionen står stærkest sammen, siger Austermann, der blandt andet slår til lyd for en sekssporet motorvej fra Hamborg til Kolding.
I Nordtyskland er udbygningen af øst-vest motorvejen A20 sat i gang og den skal blandt andet give en aflastning af trafikken gennem Hamborg. For Austermann er det næste naturlige skridt en udvidelse af motorvej A7 fra Hamborg og nordpå – med første etape til Bad Bramstedt, som skal står færdig i 2013.
Det er nemlig omkring Hamborg, at trafikken er værst, men i dag er der lige så ofte kødannelse hele vejen op gennem Slesvig-Holsten.
Også banen mellem Hamborg og Kolding trænger til et løft med dobbeltspor på begge sider af grænsen. Men Austermann har ikke de store visioner i forhold til at flytte store godsmængder fra vej til bane.
Aflastning?Både Austermann og hans danske kollega Carina Christensen ser frem til en aflastning af A7, når Femern-forbindelsen bliver en realitet.
Men det blev skudt ned af blandt andre Gorm Iver Gondesen, direktør i Transit Transport i Flensborg:
- Femern-forbindelsen er først klar om 20 år og den er stærkt overvurderet – den giver ingen aflastning, som vil kunne mærkes, mener han.
Kan ikke venteOgså Mogens Therkelsen, formand for International Transport Danmark, slog til lyd for her og nu-løsninger.
- Vi kan ikke vente 15-20 år. Vi har brug for, at der sker noget inden for de næste 2-3 år i Danmark, og så er vi nødt til at indføre intelligente trafiksystemer, brug af nødspor og transportbranchen må sætte sig ned med transportkøberne og politikere for at finde andre tidspunkter, at køre varerne på, siger Mogens Therkelsen.
FactsKonference
Bag konferencen om den grænseoverskridende infrastruktur stod Udviklings Råd Sønderjylland og den tyske erhvervsfremmeorganisation IHK i Flensborg.