Sidste lempelse: Der kommer en tid, hvor vi skal være færdige med at diskutere sagen, siger justitsministeren
Af Gwyn Nissen
Vognmænd og chauffører har to gange tidligere fået lempelser i forhold til det oprindelige regel- og sanktionskatalog på køre-hviletidsområdet, som blev indført i 2005.
I forbindelse med at justitsminister Lene Espersen har bebudet, at hun inden sommerferien kommer med et oplæg til nye lempelser, har vi stillet hende tre spørgsmål.
Hvordan vil du sikre dig, at de lempelser der gives, også er dem, som branchen ønsker?Lene Espersen: Da jeg i sin tid kom med skærpelserne, blev jeg i Folketinget beskyldt for, at sanktionerne var alt for milde og at de ikke ville virke. Efterfølgende har det vist sig, at vognmænd og chauffører føler, at det er overordentligt skrappe sanktioner som vi har vedtaget.
Derfor har jeg også været lydhør - fra reglerne trådte i kraft - i forhold til at justere og lempe reglerne, så de ikke virker urimelige i forhold til dem, der bare passer deres arbejde.
Men der har tilsyneladende stadig været områder, der irriterer vognmændene og som ikke mindst har haft indflydelse på chaufførernes psykiske arbejdsmiljø – især de områder, hvor chaufførerne har risikeret en frakendelse af deres kørekort, selv om det var ting, der ikke vedrørte trafiksikkerheden.
Når vi lemper reglerne for tredje gang, er det vigtigt, at det ikke går udover politiets muligheder for at sikre, at reglerne bliver overholdt. Men vi skal stadig kunne ramme de brådne kar i branchen – uden at det går udover de andre.
Lene Espersen: Det er svært at sige, om vi kunne have forudset nogle af disse ting på forhånd. Derfor har jeg været glad for dialogen med branchen. Det har været en god måde at gøre det på, at de er kommet med konkrete eksempler.
Jeg håber også, at vi kan undgå nogle af de vandrehistorier og myter, der er opstået i kølvandet på stramningerne. Der har været nogle historier fremme, som ikke holdt vand. Den slags er med til at gøre det mere surt og værre, end det i virkeligheden er.
Nu løber jeg reglerne igennem med mine embedsmænd, og så kommer jeg med et udspil til Folketinget og transportbranchen, som meget målrettet går på chaufførernes arbejdsmiljø.
Stiller du krav til branchen i forbindelse med de nye lempelser?Lene Espersen: Jeg synes, at branchen – lige fra fagbevægelsen til vognmændene – har bakket loyalt op om de ting, vi har været enige om. Det forventer jeg de bliver ved med.
Og så kommer der også en tid, hvor vi skal være færdige med at diskutere sagen, så vi ikke skal ud i en fjerde gang. Vi kan ikke blive ved med at diskutere sagen.