23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slemt for københavnerne

18 tons zone: Tynde argumenter for tung trafikzone i København, mener DTL.

18 tons zone: Tynde argumenter for tung trafikzone i København, mener DTL.





Af Lars Lassen

Københavns Kommune er i fuld gang med at smide gevinsten fra miljøzoen ud med badevandet. En tung trafikzone, hvor alle lastvogne over 18 tons bliver forbudt, betyder ikke bare en økonomisk øretæve til de transportvirksomheder, der dermed forgæves har investeret i partikelfiltre eller helt nye miljøvenlige lastvogne.

- Jeg hørte i radioen, at det bliver slemt for vognmændene. Det er da rigtigt nok, men det bliver endnu slemmere for københavnerne. Det er dem, der skal leve med mange flere lastvogne inde i byen, og det bliver også dem, der skal betale prisen i form af dyrere varer, siger DSV’s adm. direktør Kurt K. Larsen.

Han skønner, at en 18-tons grænse vil betyde, at de største lastvogne i mange tilfælde vil skulle erstattes af 2-3 mindre.

- Alle speditører ved, at det af forskellige årsager er dyrt at distribuere i Stockholm. Derfor beregner man her et slags Stockholm-tillæg for at få dækket omkostningerne. Det kommer også til at ske i København i en eller anden form, spår Kurt K. Larsen.

Han tvivler på, at forslaget vil gavne trafiksikkerheden. Men regningen for et eventuelt tillæg vil blive sendt videre til forbrugerne.

Saglig dokumentation

Københavns Kommunes argumenter for den tunge trafikzone - der primært handler om trafiksikkerhed – får også dumpekarakter fra Dansk Transport & Logistik.

- Det vi har hørt og set indtil nu fra overborgmester Ritt Bjerregaard og borgmester Klaus Bondam er simpelthen for tyndt, til at motivere et så alvorligt indgreb, direktør siger Erik Østergaard, DTL.

Københavns Kommunes miljø- og trafikudvalg vedtog indførelsen af den tunge trafikzone på et møde 28. maj.

- Vi har bedt Klaus Bondam om aktindsigt i hele sagsbehandlingen og vi har samtidig bedt om svar på en række konkrete spørgsmål. Vi kunne efter et møde med Klaus Bondam 23. maj konstatere, at det datamateriale som kommunen har lagt frem som baggrund for beslutningen, slet ikke er godt nok til at motivere en så vidtgående beslutning, siger Erik Østergaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08