Der er mulighed for at få dispensation til dele af det tyske vejnet
Når Danmark til efterår tager hul på modulvogntogsforsøget er hele Norden kædet sammen til at tage imod de 25,25 meter lange lastbiler. Men ved landegrænsen til Tyskland stopper modulvogntogene. Tyskerne er nemlig ikke med i forsøget. Men måske åbnes der en bagdør for modulvogntogene.
En håndfuld danske virksomheder har allerede i dag dispensation til at køre i det nordlige Tyskland med større lastbiler, og tyskerne kan vente yderligere ansøgninger, når Danmark til efterår tager hul på forsøget med modulvogntog.
- Vi vil se på de danske henvendelser, der måtte komme, siger Slesvig-Holstens trafikminister, Dietrich Austermann.
- Det afhænger altid af, hvilken strækning lastbilerne skal køre. Mange broer, veje og rundkørsler er ikke bygget til så store lastbiler, og derfor vil vi vurdere fra sag til sag.
Formanden for International Transport Danmark, Mogens Therkelsen, er indstillet på, at afprøve mulighederne:
- Vi har ministerens ord for, at han personligt vil tage sig af sagen, når den begynder at rulle.
DispensationVejen til dispensation for modulvogntog i Slesvig-Holsten går via det såkaldte Landesbetrieb für Strassenbau und Strassenverkehr i Kiel under det slesvig-holstenske erhvervs- og trafikministerium.
Myndigheden kan nås via internettet på www.lbv-sh.de – siden er dog kun på tysk.