23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slider i hverdagstøjet

Hverdag: Iveco Daily lever op til sit rygte som en bundsolid slider

Hverdag: Iveco Daily lever op til sit rygte som en bundsolid slider





Af Lars Lassen

Det er snart et par år siden det første eksemplar af den nye Iveco Daily rullede ud på danske veje. Forgængeren havde opbygget et ry som en robust og pålidelig slider med brede skuldre.

Den succesfulde Daily-opskrift har Iveco naturligvis søgt at bevare ved designet af den nye Daily. I dag er det tydeligt, at det er lykkedes Iveco at skabe en moderne arvtager til Daily-serien.

Fronten har fået et mere strømlinet look og ligger sig tættere op ad personvognsidealet, som konkurrenterne også forfølger.

Iveco har naturligvis bibeholdt den selvstændige chassisramme, som det kendes fra lastbilerne. Men i en opdateret udgave med højstyrkestål. Undervognen er opdateret og opleves en anelse mere smidig end forgængeren. Dermed har Daily det samme robuste skelet og bentøj, der bærer selv tunge læs uden at kny.

Komfort og sikkerhed

Den vigtigste forandring - set med chaufførbriller - finder man i kabinen, der byder på væsentligt pænere og mere betjeningsvenligt design. Samtidig er komforten hævet markant.

Kabinen er bedre støjdæmpet – men ikke helt på niveau med de bedste i klassen. Sæderne er også blevet forbedret. Det luftaffjedrede førersæde, der er ekstraudstyr, er dog en god ide, hvis chaufføren skal tilbringe halve eller hele arbejdsdage bag rattet.

Sædet er multijusterbart, hvilket i nogen grad afhjælper det faktum, at rattet ikke kan justeres.

Gearskiftet er placeret på centerkonsollen og der er fri gennemgang fra førersædet til passagerudgangen. En praktisk trafiksikker detalje, som heldigvis er blevet standard i van-klassen i dag.

Overskuelig

Instrumenteringen er overskuelig. Udsynet gennem den store panoramarude er rimeligt, men de solide hjørnestolper stjæler lidt af udsigten.

Sikkerheden har også fået et markant løft. Intelligent ESP – der registrer lasten – er standard. Det gælder også førerairbag, mens passager- og sideairbags er ekstraudstyr.

Der er rigelig med praktiske aflægspladser og aflukker fordelt i kabinen. ”Hattehylden” over forruden er dog ekstraudstyr.

Flinke hypper

Transport-Tidende har testkørt den mindste Iveco Daily model med en varerumsvolumen på 7,3 kubikmeter og en lastevene på 1315 kilo. Motoren i testbilen er den kraftigste variant af den glimrende 2,3 liters commonrail diesel, som Iveco har lånt hos Fiat, med en 5-trins gearkasse.

Hverken topfart eller acceleration fra 0-100 km/t er oplyst, men Transport-Tidende tør godt afsløre, at Daily ikke halter bagefter konkurrenterne ude på motorvejen.

Testbilens 136 tjenstvillige heste rækker rigeligt til behovet i den testede 3,2 tons model. Her er der også kraftoverskud til læs på krogen. 2.3 liters motoren kan også leveres i 96 og 116 hk varianter.

Respektabel

Iveco har ikke oplyst tal for brændstofforbrug. Det afhænger som bekendt af belastning og chaufføradfærd. Men den moderne commonrailmotor kan levere et respektabelt antal kilometer på en liter diesel – hvis man behandler speeder og gear fornuftigt.

Motoren opfylder naturligvis Euro4 standarden, men tilbyder dieselpartikelfilter som ekstraudstyr til brugere med behov for en skærpet miljøprofil.

Køreegenskaberne er pæne og retningsstabiliteten er god. Daily gør dog naturligt opmærksom på at man presser den rigeligt i kurverne. Hvis ESP-systemet først sætter ind – i hvert fald på tør vej – så har chaufføren lukket både øjne og ører for signalerne.

Større køreglæde kan man dog finde hos nogen af Dailys konkurrenter.

Daily-dyderne

En lille uges testkørsel viser klart, at det er lykkedes Iveco at bevare Daily-dyderne, samtidig med at bilen har fået et nødvendigt løft på teknik, sikkerhed, komfort og image. Derfor har Daily heller ikke problemer med at holde sin solide markedsandel for varebiler over tre tons. Der blev solgt lige ved 1.600 Daily’er i 2007.

---

Facts

Iveco Daily

Testbilen; Iveco Daily 28L14 kort-lav

Motor: 4-cyl. 2,3 liters commonrail

Ydelse: 136 hk v. 3900 o/min.

Moment: 320 Nm v. 1700-3000 o/min

Lasteevne: 1315 kilo.

Pris: 260.875,- kroner inkl. moms og afgift.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078