23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Speditører vil have indflydelse på roadpricing

Vejskat: Danske Speditører vil ikke bare afvise roadpricing. Hvis det kommer, vil speditørerne påvirke beslutningen i den rigtige retning.

Vejskat: Danske Speditører vil ikke bare afvise roadpricing. Hvis det kommer, vil speditørerne påvirke beslutningen i den rigtige retning.





Af Gwyn Nissen

Roadpricing kan, brugt på den rigtige måde, virke som en adfærdsregulerende mekanisme, mener direktør Martin Aabak fra Danske Speditører.

Han svarer således igen på direktør Michael Svane, DI Transport, der afviste roadpricing og kritiserede speditørernes forslag.

Svane mener, at vejskatten blot bliver en ny skatteskrue, som politikerne vil have svært ved at holde fingrene fra. Derfor er han også massivt imod roadpricing.

Men Aabak mener, at branchen bliver nødt til at forholde sig til muligheden for at politikere indfører vejskat.

- Brugt som afgiftsskrue og til at begrænse godstransporten er kørselsafgifter mere gift end afgift; en gift for udvikling og vækst i vort samfund og en trussel mod den velfærd, alle politikerne slås om at levere. Men der, hvor roadpricing for alvor giver mening, er som adfærdsregulerende mekanisme indenfor personbefordringen under forudsætning af et velfungerende og udbygget kollektivt transportsystem, mener Aabak.

- Hvis roadpricing indføres, kan transportkøberne måske anspores til at modtage levering efter kl. 14 om fredagen, måske kl. 22 en onsdag aften og ikke i myldretidstrafikken, hvor du og jeg i øvrigt skal til og fra arbejde. Omkostninger er dejligt synlige og dokumenterbare, hvorfor omkostninger traditionelt er nemmere at tage op med transportkøberen: Vil du have dit gods midt i myldretiden eller vil du have det billigere? Og under den klare forudsætning, at det samlede afgiftstryk i øvrigt ikke bliver større, er vi klar til at tage en diskussion om omlægning til intelligente afgifter, siger Aabak.

Det er vigtigt at tage diskussionen nu, mener Aabak.

- For det er helt sikkert, at andre end dem med forstand på transport og logistik vil føre begrebet roadpricing frem. Nogle vil forsøge at være seriøse, men der vil være dem, som blot vil bruge roadpricing som endnu en måde at score billigt på miljøet og klimaet og i forbifarten lave et provenu.

Martin Aabak understreger, at Danske Speditører ikke stiller sig over i hjørnet og stamper med fødderne og siger "nej! nej! nej".

- Vi siger: Lad os se muligheder og ikke kun begrænsninger; lad os tage diskussionen og gå forrest for at fremskaffe et værdifuldt beslutningsgrundlag, der gavner gods og fremkommelighed. Vi vil simpelthen have indflydelse på, hvordan infrastruktur, forsyningssikkerhed og mobilitet kommer til at spille sammen med en eventuel roadpricing i fremtiden, siger direktøren for Danske Speditører.

Facts

Danske Speditører

Danske Speditører er brancheorganisation for ca. 230 virksomheder, som handler med transport- og logistikydelser.

Medlemsvirksomhederne har en samlet bruttoomsætning på cirka 25 milliarder kroner og mere end 14.000 ansatte.

Danske Speditører er medlem af hovedorganisationen Dansk Erhverv.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078