23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tyndt grundlag for tung trafikzone

18 tons zone: Drastisk beslutning, der fordrer en solid og saglig dokumentation, siger DTL-direktør Erik Østergaard.

18 tons zone: Drastisk beslutning, der fordrer en solid og saglig dokumentation, siger DTL-direktør Erik Østergaard.





Af Lars Lassen

Københavns Kommunes planer om en tung trafikzone har fået en ublid medfart. Både transporterhvervet, forskere og trafikpolitikere i Folketinget har vendt tommelfingeren nedad over for en zone, hvor kun lastvogne under 18 tons totalvægt er tilladt.

Men foreløbig er kritikken prellet af og kommunens miljø- og teknikudvalg vedtog at indføre zonen på et møde 28. maj.

Den tunge trafikzone skal dog også godkendes af justitsministeriet, før den eventuel bliver en realitet i februar 2009.

Ideen opstod efter flere tragiske højresvingsulykker i København sidste år.

Oplevet trafiksikkerhed

I Dansk Transport & Logistik bakker man op om ønsket om bedre trafiksikkerhed. Men vognmandsorganisationen tvivler på, at Københavns Kommunes argumenter holder til et nærmere eftersyn.

- Kommunen taler blandt andet om ”oplevet trafiksikkerhed”. Man spørger med jævne mellemrum cyklisterne om, hvordan de oplever trafiksikkerheden. Denne ’oplevede trafiksikkerhed’ er angiveligt gået tilbage - men man har ikke spurgt cyklisterne, hvad det er der gør, at de føler sig mere utrygge. Det kan være meget andet end lastbiler, siger direktør Erik Østergaard, DTL.

Organisationen vurderer, at en tung trafikzone vil fordoble antallet af lastvogne i indre by og henviser blandt andet til at Københavns Kommune selv skønner at der vi blive kørt 2,8 mio. ekstra lastbilkilometer, hvis zonen bliver gennemført.

Forkerte midler

- Vi er enig med kommunens ambition om at forbedre trafiksikkerheden for cyklisterne. Men vi mener at midlerne er forkerte og vi har svært ved at se at en forbudszone for lastbiler over 18 tons vil gavne trafiksikkerheden.

Østergaard peger på, at dimensionerne for lastbiler med 18, 24 og 32 tons totalvægt er ens. Det gælder også højden af førerhusene og dermed chaufførernes udsyn. Den eneste forskel består i antallet af aksler.

- Derfor vil trafiksikkerheden, og miljøet forringes, hvis et mindre antal lastbiler med 24 og 32 tons totalvægt skal erstattes af et større antal lastbiler med en totalvægt på 18 tons, fastslår Erik Østergaard.

Helt urimeligt

- Går man ind og laver en zone som den her - der vil få store konsekvenser ikke bare for vognmænd, men også for erhverv, detailhandel, restaurationer og de borgere, der køber deres daglige fornødenheder i byen - så er det afgørende, at der findes et ordentligt beslutningsgrundlag. Genvinsten skal stå i rimelige forhold til de udgifter man pålægger borgere og erhverv, siger Erik Østergaard.

Han anser Københavns Kommunes handlemåde som stærkt kritisabel. Vognmændene har investeret store summer i partikelfiltre eller helt nye lastvogne med miljøvenlige lastvogne for at kunne opfylde kravene til den miljøzone, som kommunen indfører fra 1. september i år.

- Vi har aktivt været ude og sammen med Københavns Kommune at informere vores medlemmer om krav og konsekvenser af miljøzonen. Så er det helt urimeligt at Københavns Kommune nu flytter hegnspælene en gang til, så vognmændene står med splinternyt materiel, som de ikke kan anvende i centrum af København, selv om det er indkøbt til netop det formål, slutter Erik Østergaard.

- - - - - -

Facts

Aktindsigt

DTL har bedt om aktindsigt i Københavns Kommunes beslutningsgrundlag i sagen om den tunge trafikzone. Man ønsker blandt andet statistik over antallet af personuheld i kommunen, hvor der er lastvogne involveret. Herunder om statistikken viser forskel på farligheden af lastvogne afhængigt af deres størrelse.

Man har også bedt kommunen undersøge om cyklisters oplevede trafiksikkerhed/tryghed, har forbindelse til lastbiltrafikken.

Desuden ønsker vognmandsorganisationen aktindsigt i hele sagsbehandlingen bag beslutningen, samt beregninger af effekten af en tung trafikzone for trafiksikkerhed, miljø og samfundsøkonomi.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11