23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fortsat fremgang på færgedrift

Det kører: Det var ikke mindst på fragtområdet, at Scandlines opnåede stor fremgang sidste år.

Det kører: Det var ikke mindst på fragtområdet, at Scandlines opnåede stor fremgang sidste år.





Af Finn Bruun

Scandlines har 20 minutters drift på Helsingør-Helsingborg overfarten, hvor de tre færger i fjor havde en stigning i antallet af lastbiler på 7,1 procent. Og den positive tendens er fortsat ind i 2008.

Linjechef på Helsingør-Helsingborg Henrik Rørbæk fortæller således, at man i 2008 indtil nu har haft 130.900 lastbiler mod 126.400 året før - en vækst på 3-4 procent:

- Og ser vi alene på maj i år sammenlignet med maj sidste år, så er der fortsat tale om stigning i godstrafikken. En pæn stor stigning, selv om den lå et par procent højere sidste år.

Der er flere faktorer, der gør sig gældende, men især den type gods, der går via motorvejene i Danmark er stadig i god gænge.

Også antallet af personbiler gik frem i de første fem måneder af 2008, nemlig til 483.900 og 479.500 i tilsvarende periode sidste år. Her er der tale om såvel turisttrafik som pendlertrafik mellem hjem og arbejde.

- Trafikken fra endags-ture er steget i de sidste par måneder både fra dansk og svensk side, og vi oplever, at pendlingen fortsat er for opadgående. Naturligvis præget af, at der bor flere pendlere i den sydlige del af regionen end her hos os i den nordlige del. Men tendensen er klar, siger Henrik Rørbæk.

Samtidig er Scandlines kommet med i EasyGo samarbejdet - en service knyttet til BroBizz- eller AutoPass-ordningerne for betalingsanlæg i henholdsvis Danmark, Norge og Sverige.

- Vi kan dermed tilbyde vores bil-gæster samme ordning som i resten af regionen, siger Scandlines-chefen.

På passager-området er der også vækst: 3.832.000 passagerer i 2008 frem til juni mod 2.750.000 i de samme fem måneder af 2007.

Stabil tendens

Den begyndende økonomiske afmatning, som mange taler om, har ikke vist sig på Helsingør-Helsingborg overfarten.

- Vi læser naturligvis statistikkerne, men der er ikke sket noget markant. Tilflytningen til Sverige er dog ikke i helt så kraftigt stigende som før. Og det kan skyldes en vis afmatning på dansk side. Men grundlæggende er der stadig store forskelle i pris-niveauerne på den danske og svenske side, ligesom vi kan se, at det fortsat er svært af skaffe arbejdskraft på Sjælland. Der er jo en del store virksomheder, som har mange af deres medarbejdere bosiddende på svensk side - hvad enten det er folk, der er flyttet til Sverige eller altid har boet der. Det skaber pendling, og selv om ændringer i økonomien altid kan give en dæmper her og nu, så vil trenden være opadgående. Det er naturligt fordi det er én region, når vi taler bo/arbejde. Faktisk svarer det lidt til at bo i Nyborg og arbejde i Korsør. Der er i dag ingen fysisk barriere, når man skal på tværs, påpeger Henrik Rørbæk.

Langt ude i fremtiden

Scandlines har noteret sig debatten om en eventuel fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg

- Vi lytter naturligvis til, hvad der bliver sagt i debatten, men jeg tror, at det ligger så langt ude i fremtiden, at vi foreløbig koncentrerer os om at servicere vores kunder med 20-minutters drift, siger Henrik Rørbæk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11