Lang vej: DSV’s koncernchef Kurt K. Larsen fastslår, at integrationen over Øresund er en langvarig proces
Af Lars Lassen
Hvorfor koordinerer man ikke hospitalsvæsnet på begge sider af Øresund?
DSV’s topchef Kurt K. Larsen giver selv svaret på det retoriske spørgsmål:
- Det er der både kulturelle, politiske og traditionsbundne årsager til. Det gør man bare ikke, siger Kurt Larsen.
- Det er lidt tilsvarende mekanismer, der gør, at vi i DSV har bevaret to store operationer i Brøndby og Malmø, selv om de ligger tæt på hinanden.
DSV’s imponerende succes med opkøb i Danmark, Norden og resten af Europa, har skyldes blandt andet koncernens evne til at integrere de opkøbte virksomheder i organisationen og løbende strømline den hastigt voksende koncern.
Men det er ikke altid frugtbart at forsøge at tilpasse virkeligheden til, hvad der teoretisk er god logistiklogik.
- Hvis man ser kritisk på, hvor store operationer vi har i Malmø lokalt og i København lokalt, så er der ingen andre steder i verden, hvor vi ville have to store faciliteter med så lille afstand. Det svarer til, at vi i Jylland havde en kæmpe terminal i Horsens og en kæmpe terminal i Vejle, siger Kurt Larsen.
Han understreger, at DSV aldrig har planlagt en sammenlægning på tværs af Øresund.
- Det er ikke umuligt, at samle to så store operationer i en enhed. Men det forudsætter, at alle dem, der sidder på den ene side og den anden side, skal være fuldstændig i overensstemmelse med hinanden. De skal både mentalt og kulturelt være forberedt på en sammensmeltning. Danmark og Sverige er temmelig forskellige - ikke fordi der er noget galt med svenskerne eller os, vi er bare forskellige. Det er et faktum, som man er nødt til at tilpasse sig, siger Kurt Larsen.
SamarbejdeDer er naturligvis et nært samarbejde mellem DSV’s organisationer på begge sider af Øresund og logistikken integreres gradvist mere og mere.
- Integrationen skrider lige så stille fremad, så tingene hen ad vejen smelter sammen. Der gennemføres jævnligt møder på ledelsesplan mellem vores organisationer i Malmø og Brøndby, hvor der er en stadig dialog om hvordan vi kan koordinere og organisere os, så vi bliver bedre og mere effektive, fortæller Kurt Larsen.
Kurt Larsen understreger, at DSV’s organisation i såvel Malmø og som i Brøndby naturligvis er fuldt integreret i DSV’s nordiske og europæiske organisation.
- Vi har et koordineret salg i Norge, Sverige og Danmark, som fungerer rigtigt godt. Vi bliver også stadigt bedre til at organisere og koordinere operationerne på europæisk plan.
- Et eksempel er vores trailerpool, hvor alle lande i Europa arbejder med en fælles trailerpool. Det har været en kæmpe gevinst, fordi udnyttelsen af materiellet er blevet langt bedre, siger Kurt Larsen og fortsætter:
- Men selv om det umiddelbart ser ud til at være en simpel ting, så er det blevet oplevet som en stor omvæltning i mange af vores afdelinger. Det har bestemt ikke været lige så let at gennemføre, som det lyder, fordi det kræver en mental omstilling, fortæller Kurt Larsen.
- Når det gælder Øresundsregionen, så er det kun er en bro, der binder os sammen. Der er andre mentale skel, som der skal bygges bro over – på begge sider af Øresund. Det er en proces, som kun lige er begyndt, understreger Kurt Larsen.