23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En fredelig genforening

Kastrup Lufthavn er afgørende for Øresundsregionens styrke. Sådan lød det ved en præsentation af projektet Øresundsregionen tilbage i 2005.

Kastrup Lufthavn er afgørende for Øresundsregionens styrke. Sådan lød det ved en præsentation af projektet Øresundsregionen tilbage i 2005.





Af Herbert Nielsen

Og det er givetvis rigtigt: Lufthavnen både bidrager til at tiltrække nye virksomheder og nyder godt af den voksende erhvervsmæssige udvikling på begge sider af Øresund.

Dermed er situationen i en vis forstand tilbage til tiden før 1600-tallets ulykkelige krige mellem Danmark og Sverige, hvor Øresund pludselig blev en grænse mellem de to lande. Indtil da var Øresund blot en vandrende gennem det danske land – og de to sider af sundet forenet i ét.

Og udviklingen tilbage mod fremtiden har denne gang ikke kostet blod og kugler, men energisk indsats, sofistikeret markedsføring og fast blik på globaliseringens muligheder.

Udvikling i regionen

- Vi kan ikke i dag direkte måle effekten i tons fragt af udbygningen af Øresundsregionen. Men uden den storstilede udbygning af infrastrukturen i regionen, som planerne har ført med sig og da ikke mindst Øresundsbroen, ville heller ikke Københavns Lufthavn være, hvad den er i dag, siger Lars Korup, der har ansvaret for markedsføringen af Københavns Lufthavn som fragt-knudepunkt i Skandinavien.

- Det er udtryk for, at lufthavnen takket være de mange selskabers trafik gennem København tjener som en effektiv drejeskive for fragt til, fra og gennem Skandinavien, herunder også Øresundsregionen, siger Lars Korup.

- Det er ofte fremhævet, at netop tilstedeværelsen og kvaliteten af Københavns Lufthavn i sig selv er et afgørende parameter for udenlandske virksomheders lokalisering i Øresundsregionen. De nye virksomheder har brug for let og smidig adgang til international lufttrafik, både for passagerer og fragt – og det kan vi tilbyde.

Det kræver imidlertid en stadig og vedvarende kamp for at fastholde og tiltrække operatører til lufthavnen.

- Vi er eksempelvis hele tiden på jagt efter et selskab, der kan tilføje fragtkapacitet over Nordatlanten til USA. Der er i dag ingen maindeck-kapacitet til USA, og det er noget, vi meget gerne vil kunne lægge til vores effektive fragtruter til Fjernøsten, hvor Københavns Lufthavn takket være blandt andre Singapore Airlines Cargo står stærkt, siger Lars Korup.

Facts

Københavns Lufthavn

Med 395.506 tons luftfragt håndteret i Københavns Lufthavn i 2007 fastholder Københavns Lufthavn klart sin førende stilling som hele Skandinaviens største fragt-hub med vækst i mængderne år for år.

Det andet vigtige kendetegn på lufthavnens succes er den høje andel transferfragt, der ligger omkring 70-72 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.073