Efterslæb: Der mangler 15 milliarder kroner i opgradering af veje og skinner.
Den tyske pendant til Dansk Industri – BDI – afholdt en stor infrastrukturkonference i Berlin. Konklusionen var klokkeklar: den tyske infrastruktur lider under et massivt finansieringsefterslæb. Tysk Industri kræver 15 milliarder kroner ekstra årligt til udbygning af infrastrukturen.
Det fastslog BDI’s adm. direktør Werner Schnappauf med en rapport fra økonomiprofessoren Karl-Hans Hartwig fra universitetet i Münster.
Her fremgår det, at den tyske infrastruktur er på vej til at blive en bremse for den økonomiske vækst i Tyskland.
Derfor krævede BDI-direktøren, at forbundsregeringen finder 2 milliarder euro ekstra til infrastrukturen årligt.
Tyskland indførte netop ’maut’en’ for at skaffe midler til et finansieringsefterslæb, der var tydeligt allerede i starten af 1990’erne.
Men både den forhenværende og den nuværende tyske forbundsregering har bekvemt glemt, at indtægterne fra motorvejsafgiften på lastvogne skulle øremærkes til vedligehold og udbygning af det tyske motorvejsnet. I stedet er indtægterne gået direkte ned i den slunkne tyske forbundsstatskasse.
ØremærkningTyske trafikpolitikere i partiet CDU kræver også, at de ekstra indtægter fra den planlagte mautforhøjelse øremærkes til infrastrukturen.
Samtidig skal forbundsregeringen afsætte en større andel af det øvrige statsbudget til infrastrukturinvesteringer. Det er nødvendigt, hvis ikke Tyskland skal ende med en trafikal blodprop.
Det er et af punkterne på et fem-punktsprogram, som CDU nu forsøger at få opbakning til hos deres kolleger fra SPD.