Indflydelse: Søfartsstyrelsen er resultatorienteret både internationalt og i egen organisation.
Af Finn Bruun
Selv om Søfartsstyrelsen er en lille styrelse i et lille land, vil andre lande gerne kopiere – og lytte. Også det er med til at skabe gode rammer for søfarten og styrke det afgørende samarbejde mellem de danske mange aktører.
- Vi prøver aktivt at påvirke udviklingen i verden - i øvrigt i tæt kontakt med erhvervskredse og de søfarendes organisationer, sådan som vi har tradition for i Søfartsstyrelsen, siger Søfartsstyrelsens direktør, Jørgen Hammer (foto).
- Vi er en god blanding af en tekniker-styrelse og en styrelse, som opererer for at udføre regeringens politik. Vi er ret manøvredygtige inden for regeringens overordnede rammer og denne kombination giver os store fordele i praksis. Og det, at det hele er samlet på ét sted, er nok et særkende ved Danmark. Selv om vi er en lille styrelse i forhold til f.eks. i Japan, Storbritannien, USA eller Rusland, så kan vi alligevel sætte vores præg og få flyttet tingene, siger Søfartsstyrelsens direktør Jørgen Hammer.
- Når vi er ude for at syne skibe eller udsteder certifikater og den slags, så er vi en myndighed. Samtidig er vi med til at udvikle erhvervet. Kort sagt skal der komme tre ting ud af det vi laver: Forbedret sikkerhed, miljø og sundhed på skibe. Øgede maritime kompetencer i Danmark via vores skolesystem samt gode, formålstjenlige rammer for søfartserhvervet, fremhæver han.
En del af rammerne er også at være gode til at skaffe markedsadgange ude i verden og formå at påvirke til et godt miljø med andre stater.
- En af de største oplevelser, som jeg har haft i min tid her, var da vi som de første i verden fik en rigtig god, opdateret ordning med kineserne om at drive skibsfart på deres område. Siden er aftalen jo blevet overtaget af EU-aftalen, men vi havde et godt samarbejde med Kina, og den gode forståelse har jo holdt sig gennem årene.
- Vi har netop arrangeret et møde med vores russiske kolleger. Der er jo nogle danske transportinteresser og søfartsinteresser i at besejle russiske havne. Også det hører med til at skabe nogle rammer, så vi er med til at gøre det attraktivt at være i et land som Danmark.
Det handler om output- Jeg lægger stor vægt på, at vi som styrelse er output-fokuseret frem for at være aktivitets-fokuseret. Hvad skal der komme ud af det? Vi laver ikke blot syn. Vi laver sikkerhed. Et der problemer, handler det om at sige: ”hvad har vi af midler til at gøre noget ved det”. Inden for netop sikkerhed har vi kunnet se en reduktion af antallet af alvorlige ulykker de seneste år sammenlignet med årene forud. Nu skal tallet endnu længere ned, og det samme skal antallet af tilbageholdelser af danske skibe i udlandet. Det lykkedes utrolig godt med at reducere antallet af tilbageholdelser sidste år, mens vi har haft en lidt svagere start i år. Vi håber dog, at vores indsats i det lange løb giver markant færre tilbageholdelser og ulykker. Det er også en del af handlingsplanen.
Kopiering tilladtSøfartsstyrelsen er ved at oversætte hele sit regelværk til engelsk, så fremmede let kan orientere sig i det, ligesom styrelsen har en engelsk hjemmeside for at få andre til at interessere sig for netop danskernes måde at gøre tingene på.
- De må meget gerne kopiere os, og vi har den glæde at andre landes søfarts-administrationer kommer til os for at høre nærmere. I internationalt samarbejde er det sådan, at du får, hvad du giver. Vi er åbne og samarbejdsvillige, og det er ikke noget konkurrence-problem at blive kopieret, for i mellemtiden er vi gået videre med næste skridt, påpeger Jørgen Hammer
Det er en stor udfordring for den danske styrelse, at matche et erhverv i så rivende udvikling og være Søfartsstyrelse for Europas førende søfartsnation.
- Vi søger hele tiden at blive mere effektive. Det er nødvendigt at målrette og prioritere de rigtige ting, så vi arbejder meget med os selv under nøgleordene digitalisering, effektivitet og medarbejderudvikling – herunder fastholdelse af medarbejderne, siger Jørgen Hammer.
Det er ingen hemmelighed, at Søfartsstyrelsen nyder mere respekt end mange andre offentlige styrelser.
- Det er da dejligt at være i en styrelse hvor aftagerne af vores arbejde stort set er tilfredse - uanset om det er på kontrolsiden eller andre sider. Vi kan ikke gøre alle tilpas og har også vore kritikere, men jeg oplever, at Søfartsstyrelsens indsats er værdsat. Det er en god spore for os. Vi har opbakning både fra erhvervet og fra vores minister såvel som fra et Folketing, der har søfarten som et konsensus-område – her er ingen større søslag, fremhæver Jørgen Hammer.
Handlingsplanens sigte var en gensidig forståelse mellem regering og erhvervslivet om at udvikle Det Blå Danmark:
- Vi fortæller gerne udenlandske rederier om mulighederne, hvis de har langtidsperspektiver på at drive virksomhed i Danmark. Kvalitetsoperatører er meget velkomne. Endnu er vi dog ikke blevet løbet på dørene. Jeg ved, at nogen har det under seriøs overvejelse, men det er ikke et afgørende succes-kriterium for os. Det hele står og falder med, at den danske sektor alt i alt udvikler sig positivt på et område der er utroligt vigtigt i den globale verden.