Potentiale: En af de ofte oversete motorer i den enestående danske skibsfarts-succes er det frugtbare samspil mellem det private og det offentlige.
Af Finn Bruun
Fra sin dobbelte - duale - position i udviklingens maskinrum og kommandobro har Søfartsstyrelsens direktør Jørgen Hammer en rolle at spille både som myndighed, politik-tekniker og inspirator. Styrelsen nyder stor respekt både i de hjemlige erhverv, blandt de søfarende og internationalt. Og selv om Jørgen Hammer ikke er parat til endegyldigt at løfte trofæet som Europas førende søfartsnation – der er nemlig mange måder at opgøre det på – så er den omfattende handlingsplan om kvalitetsskibsfart, som ligger bag slagordet, ved at gøre sin virkning.
Det ses både på økonomien og på de bemærkelsesværdige internationale fingeraftryk Danmark har sat på de globale spilleregler.
Jørgen Hammer påpeger, at skibsfartens valutaindsejling for 2007 viser imponerende resultater for dansk skibsfart, og det samme gælder ordreprogrammet.
- Det er et klart udtryk for den optimisme, der hersker i erhvervet, og ser vi på indflagningen af skibe, så er der inden for det sidste års tid kommet ca. 700.000 tons mere. Vi har faktisk lige passeret 10 mio. bruttotons i det danske register. Det er større end nogensinde,
Positivt er også arbejdet omkring rekruttering og fastholdelse af maritime kompetencer i Danmark, hvor erhvervet har kørt omfattende kampagner og i det hele taget gjort sig mere synligt i medierne, hvor man i dag fremstår som en positiv erhvervssucces.
- Heldigvis har vi ikke haft nogen af de forfærdelige ulykker med store olieudslip eller forurening. Ulykker forekommer, men slet ikke i en størrelse som f.eks. ”Erica” eller ”Prestige”, siger Jørgen Hammer.
Branchen har haft en forventning om en 50 procents stigning i indflagningen, og her er der stadig et stykke vej endnu.
- Men den aktivitet, som vi mærker, giver os en klar fornemmelse af, at der er ganske betydelige indflagninger eller nyregistreringer på vej til det danske register. Vores center for skibe er i hvert fald ret presset – et positivt pres, siger Hammer.
Danmark helt fremmeDet går også godt på andre områder. Således har Danmark overtaget formandskabet i Consultative Shipping Group, CSG, som er et skibsfartspolitisk samarbejde mellem næsten alle de traditionelle store søfartsnationer. Før var det primært Europa og Japan, men nu er også Canada, Korea, Singapore kommet med.
- Det er faktisk her meget store dele af ejerskabet til verdenshandels-flåden ligger. De eneste store ejernationer, som ikke er med, er Kina og USA, som vi på andre måder har et tæt samarbejde med, forklarer Jørgen Hammer.
- Desuden afholdt vi IMOs store MSC-møde i København i samarbejde med rederierne, andre virksomheder i Det Blå Danmark og Den Danske Maritime Fond. Et godt eksempel på, at vi virkelig fik sat Danmark på verdenskortet, siger han.