Fuldautomatisk påhængsvognskobling imponerede ved præsentation i Sverige.
I går lancerede VBG Group i Vänersborg absolut sidste skud på stammen, når det gælder MFC-påhængsvognskoblinger. Multi-funktions-koblingen overgår alt, hvad der tidligere har været på markedet og betyder, at VBG nu er milelangt foran konkurrenterne.
MFC-koblingen betjenes ganske enkelt inde fra førerhuset og chaufføren behøver ikke at stå ud af førerhuset, for at koble fra eller til.
Både el- og luftforbindelser er integrerede i koblingen og det hele sker automatisk i en og samme arbejdsgang.
Hydrauliske forbindelser til kran og tippelad er det endnu ikke muligt at få integreret i MFC-koblingen, men VBG forventer en teknisk løsning inden for den nærmeste fremtid. Ligeledes arbejdes der på, at konstruere et støtteben til kærrer (og dermed også dollyer til modulvogntog), som fungerer sammen med kobling og som vil betyde, at en kærre kan kobles til eller fra, uden at chaufføren behøver forlade sin plads bag rattet.
Det sparer dyrebar arbejdstid og chaufførens arbejdsplads bliver både mere sikker og mindre belastende. Chaufføren risikerer ikke påkørsler ved udstigning, og han spares også for belastningen ved ind- og udstigninger.
En chauffør, der kører med et svensk containervogntog sparer op mod 1,25 arbejdstimer hver dag ved den hurtigere til- og frakoblingsproces med MFC-koblingen.
Den ny kobling introduceres på det svenske marked i september og kommer en måned senere til Danmark.
I første omgang er det kun Scania P-, R- og T-modeller, Volvo FM og FH samt MAN TGA, der kan leveres med den nye koblingsanordning.
VBG Group har omkring 430 ansatte og omsatte 2007 for 1,3 milliarder svenske kroner.