23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Venstres 37 CO2-bud

Partiet har netop offentliggjort sit oplæg til, hvordan transporterhvervet kan bidrage til mindre CO2-udledning.

Partiet har netop offentliggjort sit oplæg til, hvordan transporterhvervet kan bidrage til mindre CO2-udledning.





- Venstre vil ikke bekæmpe transport – vi vil bekæmpe forurening. Løsninger med dette sigte er gennemgående i dette oplæg og vil også være en ledetråd for Venstre ved kommende politiske forhandlinger om fremtidens trafikale investeringer, siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Blandt Venstres forslag er blandt andet, at gøre forsøgsordningen med modulvogntog permanent, hvis der som ventet kommer positive erfaringer ud af forsøget. Partiet vil desuden arbejde målrettet for at fremme udbredelsen af modulvogntog til hele EU.

I oplægget sigter Venstre efter at udbrede kendskabet til brændstofbesparende tekniske løsninger og partiet vil undersøge økonomiske incitamenter, der kan motivere transportvirksomheder til at

satse endnu mere på CO2-reducerende tekniske løsninger.

Kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov skal udbygges, EU skal have fokus på bedre vilkår for godstransport på bane, ligesom sporkapaciteten skal udbygges.

Venstre vil investere i en ”havnepakke”, der skal sikre bedre veje og baner frem til kajen ved en

række udvalgte danske havne, og endelig vil partiet understøtte initiativer, som er medvirkende til at flytte trafik og transport fra myldretiden til andre tidspunkter af døgnet, hvor presset på vejnettet er mindre.

Venstre er også indstillet på, at bilisterne i fremtiden skal betale penge for at bruge motorvejene.

- Vi vil have set på en model, hvor man opkræver en fast takst for at køre på motorvejene. De danske bilisters indbetaling kan bruges til at sænke afgiften på miljøvenlige biler. Indtægten fra de udenlandske bilister, kan bruges til at styrke infrastrukturen, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Læs hele oplægget på:

http://www.venstre.dk/fileadmin/venstre.dk/main/files/oplaeg/oplaeg_co2.pdf

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141