BlueTecudstyr og Powershift gearkasse var med til at sikre et lavt brændstofforbrug.
Det var nogle meget stolte medarbejdere hos Mercedes-koncernen, der sluttede en længerevarende test af med at få overrakt et bevis for en verdensrekord, som er blevet optaget i Guinness Book of Records.
Daimler AG har ladet en Actros 1844 i den nye tredje udgave køre en test på over 10.000 km på Nardo banen ved Brindisi i Syditalien. Helt nøjagtigt blev der kørt 12.728 km med det lastede sættevogntog, hvor vogntoget har været i drift døgnet rundt.
Forbrugstallet blev på 19,44 liter pr. 100 km, eller som vi beregner det i Danmark: 5,144 km/liter brændstof. Dertil kommer et forbrug af 190 liter AdBlue. Den gennemsnitlige hastighed lå lige omkring 80 km i timen på banen, der fungerer som kørte lastbilen lige ud hele tiden.
Det tekniske personale hos Daimler AG sagde under det efterfølgende pressemøde, at de havde haft en forventning om et dieselforbrug på ca. 20 – 22 liter pr. 100 km, så der var stor glæde over det gode resultat, som kom under 20 liter pr. 100 km.
Når det har kunnet lade sig gøre, at køre så langt på literen, skyldes det ikke mindst den økonomiske dieselmotor, der er forsynet med BlueTec-system, som anvender AdBlue til rensning af udstødning, og den effektive Powershift-gearkasse, der er udstyret med EcoRoll-funktion. Det betyder at gearkassen går over i frigear, når det går nedad, og dermed sparer masser af energi.
Efter afslutningen af testen fik TTN’s udsendte medarbejde mulighed for at prøvekøre testvogntoget på en enkelt runde, så det blev muligt at få en fornemmelse af, hvordan den lange test er forløbet.