EU’s Ombudsmand dumper EU-Kommissionen i sagen om indførelsen af den digitale fartskriver, tachografen.
Det sker efter en klage fra DTL, der i februar 2006 klagede til ombudsmanden over det åbenlyse rod omkring indførelsen af tachografen.
- DTL har fået medhold i sin kritik. Selv om det ikke kan gøre skaden god igen, så kan det fremadrettet få betydning for, hvordan Kommissionen håndterer transportområdet, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Han mener, at ombudsmandens kritik bekræfter DTL’s opfattelse af en egenrådig og meget lidt erhvervsvenlig Kommission, som nu må sadle om og gøre det langt bedre.
- Også vognmænd har krav på respekt og ordentlig behandling. EU’s snak om bedre lovgivning, nærhed til borgerne, bedre kommunikation skal også vise sig i EU’s behandling af vognmænd og de regler der gælder for os.
Ombudsmandens afgørelse fastslår, at Kommissionen slet ikke har haft kompetence til at flytte rundt på datoerne for, hvornår tachografen skulle indføres – det såkaldte "moratorium".
Afgørelsen nævner også, at hjemmelsgrundlaget, arten og virkningen af "moratoriet" og "den deraf følgende retstilstand" til en vis grad skabte forvirring, og at Kommissionen tilsyneladende ikke havde beskrevet og forklaret situationen klart nok for medlemsstaterne og de interesserede parter.