23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Meld dig selv

Vejdirektoratet opretter hotline, hvor trafikanterne kan anmelde skader på vejudstyr.

Vejdirektoratet opretter hotline, hvor trafikanterne kan anmelde skader på vejudstyr.





Når trafikanter – både lette og tunge – kommer til at beskadige vejskilte, autoværn, kantsten eller andet materiel på de danske veje, så er det kun hver anden der anmelder skaden. Dermed bliver det i sidste ende skatteborgerne, der kommer til at betale regningen for de mange uanmeldte skader.

Det vil Vejdirektoratet nu gøre noget ved med oprettelsen af en ny hotline på telefon nummer 8020 2060 kan anmelde skader.

- Det gælder naturligvis også professionelle trafikanter som vognmænd og lastbilchauffører. Så DTL opfordrer til, at transportvirksomhederne noterer sig Vejdirektoratets nye direkte telefonnummer til indrapportering af skader, siger DTLs projektchef Niels Erik Nielsen.

Skaderne skal som andre forsikringsskader betales af skadevolderen, og der vil i de fleste tilfælde være tale om en forsikringsskade.

På statens vejnet løb skader på ødelagt vejudstyr og rabatter op i omkring 60 millioner kroner sidste år, og kun omkring 17 millioner kroner blev betalt af skadevolder eller pågældendes forsikring.

-Det vil være en god idé, at transportvirksomhederne gennemgår deres chaufførhåndbøger eller sikkerhedsprocedurer og noterer det nye telefonnummer. Deres ansatte skal ikke være i tvivl om, hvornår og hvor de skal give besked, når uheldet har været ude. Og det er hjemme i virksomheden. Herefter vil transportvirksomhedens administration sørge for, at Vejdirektoratet får besked. Det vil sikre en ensartet og korrekt behandling af sagerne, siger Niels Erik Nielsen.

Bag initiativet står DTL, 3F, FDM, Business Danmark (danske sælgeres forening), Vejdirektoratet og Vejcenter Østjylland.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14