23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL-hug til overborgmester

Københavns Kommunes overborgmester Ritt Bjerregaard er tæt på hykleri i spørgsmålet om tungvognszonen.

Københavns Kommunes overborgmester Ritt Bjerregaard er tæt på hykleri i spørgsmålet om tungvognszonen.





Det mener Dansk Transport & Logistik (DTL). Det er især Ritt Bjerregaards påstand om, at danske transportvirksomheder vægter kolde kontanter over menneskeliv, har bragt DTL-direktør Erik Østergaard i blækhuset.

- Det snarere Ritt Bjerregaard, som har en kynisk holdning til menneskeliv. Dette nærmer sig rent hykleri for at genvinde sine vælgeres gunst i en presset situation, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Overborgmester Ritt Bjerregårds drastiske beskyldning mod transporterhvervet faldt i hendes personlige ugebrev, hvor hun afviste vognmandsbranchens kritik af Københavns Kommunes planer om en tungvognszone i indre by. Her vil kommunen forbyde alle lastvogne over 18 tons af hensyn til trafiksikkerheden – især i forhold til cyklister og de tragiske højresvingsulykker.

- Overborgmesteren burde jo kende fakta lige så godt som os: Hendes forslag betyder omtrent en fordobling af antallet af lastbiler for at de kan løse de samme opgaver. De mange ekstra lastbiler med mindre lasteevne udgør samlet set en større trafiksikkerhedsrisiko end et mindre antal over 18 tons. En lastbil på 18 tons eller derunder kan altså lige så vel have en fatal virkning på en cyklist under en ulykke, siger Erik Østergaard.

- Hvis overborgmesteren tror, at hun med tilsvining af branchen på den facon kan flytte fokus fra, at kommunen har gang i at haste et gigantisk hovsa-forslag igennem – et forslag, der vil forværre og ikke forbedre trafiksikkerheden – ja, så tager hun fejl, siger Erik Østergaard, der efterlyser sober dokumentation fra kommunen for at et forbud mod tunge køretøjer gavner trafiksikkerheden.

- En så drastisk beslutning skal ikke bare være baseret på en "fornemmelse" hos beslutningstagerne af, at det nok hjælper at smide lastbilerne ud af byen, siger Erik Østergaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.082