23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Vognmænd og chauffører ånder lettet op

Lempelser på vej i køre-/hviletidssagen.

Lempelser på vej i køre-/hviletidssagen.





Justitsminister Lene Espersen kommer inden sommerferien med et udspil til lempelser i forbindelse med de sanktioner, som vognmænd og chauffører risikerer ved overtrædelser af køre-hviletidsreglerne.

Det bebudede hun efter et møde med branchefolk tirsdag.

- Mødet forløb rigtig godt. Vi drøftede forskellige ønsker - ikke mindst ønsket, om at se på det psykiske arbejdsmiljø og hvilke lempelser vil betyde, at chauffører og branchen ikke vil være under så voldsomt et pres, siger Lene Espersen.

- Jeg har lyttet til branchens synspunkter og har lovet, at jeg nu kigger reglerne igennem med mine embedsmænd, for at se, om der er nogle ting, der kan lempes, siger justitsministeren.

Fra de deltagende branchefolk, var der udbredt tilfredshed efter mødet.

- Ministeren har kigget på chaufførernes psykiske arbejdsmiljø, og det er netop reglen om at seks små fejl kan koste kørekortet, som har redet os som en mare, siger chauffør Birger Vinstrup fra IA Gruppen.

På høje tid

Advokat Jacob Forman, der har kørt en række sager for IA Gruppen chauffører, der i de seneste tre år er kommet i klemme efter stramningerne af køre hviletidsreglerne siger, at det er på høje tid, at justitsministeren ser på sagen:

- Jeg har sager i går, i dag og i morgen, hvor folk risikerer at miste deres kørekort. Vi vinder ganske vist mange af dem, fordi vi kan dokumentere, hvordan kørslen er forgået. Men vi skal derhen, hvor retssagerne er unødvendige, siger Forman.

Lille problem

Christian Jensen fra Frie Danske Lastbilvognmænd gav udtryk, for at branchen mødte en lydhør minister.

- Vi kunne have mødt en minister, der havde smækket døren i og sagt, at der ikke var noget at komme efter. Men det gjorde vi ikke, siger Jensen.

Han lægger dog ikke skjul på, at han og mange andre i branchen havde sat næsen op efter, at justitsministeren allerede på mødet i går var kommet med konkrete lempelser.

- Vi har det problem, at vi igen vender tilbage til vores medlemmer uden noget konkret, men udelukkende med en besked om, at det var positivt, siger Christian Jensen, der dog alligevel mente, at pilen pegede opad for ministeren.

Samlet indsats

Direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, tror, at det er branchens samlede indsats overfor ministeren, der får justitsministeren til at give lempelser.

- Alle har bidraget med en række konkrete, urimelige sager og det tror jeg, har gjort indtryk på hende, siger Østergaard. Vi har fået nødvendige lempelser to gange og nu mangler vi den sidste knast.

Men i har vel ikke fået garantier for, at de lempelser justitsministeren kommer med, er de lempelser branchen ønsker?

- Jeg tror, at vi har gjort problemet meget tydeligt og ministeren selv var meget opmærksom på chaufførernes arbejdsmiljø, siger Østergaard.

Optimist

Også direktør Michael Svane fra DI Transport er optimistisk:

- Jeg tror, at ministeren er meget opmærksom på, at det her handler om at differentiere mellem små og grove overtrædelser samt at chauffører ikke skal kunne miste kørekortet på grund af betjeningsfejl, siger Michael Svane.

DI Transport og 3F lancerede desuden et forslag om, at chauffører, der laver betjeningsfejl i forbindelse med kontrolapparatet, skal tilbydes vejledning og uddannelse først, i stedet for at risikere straf.

Glad formand

- Vi er særdeles glade på vores medlemmers og branchens vegne. Erhvervet har længe vist stor tålmodighed og overfor den kendsgerning, at helt ubetydelige overskridelser kan koste en lastbilchauffør sit erhverv, siger formand for International Transport Danmark, direktør Mogens Therkelsen, Padborg

Justitsministeren har ikke grund til at være nervøs, for at lukke op for lempelser af de mindre forseelser.

- Branchen vil altid bakke op om de alvorlige, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.083