Tysk Industri kræver 15 milliarder kroner ekstra årligt til udbygning af infrastrukturen.
Den tyske pendant til Dansk Industri – BDI – afholdt i går en stor infrastrukturkonference i Berlin. Konklussionen var klokkeklar: den tyske infrastruktur lider under et massivt finansieringsefterslæb.
Det fastslog BDI’s adm. direktør Werner Schnappauf med en rapport fra økonomiprofessoren Karl-Hans Hartwig fra universitetet i Münster.
Her fremgår det, at den tyske infrastruktur er på vej til at blive en bremse for den økonomiske vækst i Tyskland.
Derfor krævede BDI-direktøren, at forbundsregeringen finder 2 milliarder euro ekstra til infrastrukturen årligt.
Tyskland indførte netop ’maut’en’ for at skaffe midler til et finansieringsefterslæb, der var tydeligt allerede i starten af 1990’erne. Men både den forhenværende og den nuværende tyske forbundsregering har bekvemt glemt, at indtægterne fra motorvejsafgiften på lastvogne skulle øremærkes til vedligehold og udbygning af det tyske motorvejsnet. I stedet er indtægterne gået direkte ned i den slunkne tyske forbundsstatskasse.