23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Syddanmark og Nordtyskland skal gå hånd-i-hånd

Investeringer i infrastruktur skal koordineres mellem de to lande.

Investeringer i infrastruktur skal koordineres mellem de to lande.





Slesvig-Holstens trafikminister Dietrich Austermann sagde på en konference mandag i Padborg, at grænseregionen står stærkest, hvis Slesvig-Holsten og Region Syddanmark stiller samlet i København og Berlin for at få opbakning til infrastrukturprojekter.

Austermann løftede sløret for hans prioritering af trafikprojekterne i Nordtyskland: Øst-vest motorvejen A20 er sat i gang og nu skal A7-motorvejen fra Hamborg og opefter udvides. Han så også muligheder for en udvidelse af vestkyst-vejene fra Hamborg over Husum og Tønder til Esbjerg, ligesom han så frem til, at en Femern-forbindelse skaber aflastning på A7.

Det samme gjorde den danske trafikminister Carina Christensen:

- Femern kommer til at lukke et hul mellem Norden og kontinentet. Femern er en fordel for såvel erhvervslivet som private – og der er ingen, som bliver tabere ved en fast forbindelser over Femern Bælt.

Fra industrien var der dog klar besked om, at hverken vestkyst-veje eller Femern giver den nødvendige aflastning. Derfor skal der snarest ske noget på strækningen langs den jyske østkyst og videre til Hamborg.

- Femern-forbindelsen er først klar om 20 år og den er stærkt overvurderet – den giver ingen aflastning, som vil kunne mærkes, mener administrerende direktør Gorm Iver Gondesen fra Transit Transport, Flensborg.

Også Danfoss-direktør Jørgen Mads Clausen understregede nødvendigheden af en god infrastruktur for at erhvervslivet kan udvikle sig.

- Jeg er glad for at høre, at de er godt i gang i Slesvig-Holsten. Nu skal vi bare have gang i den herhjemme også. Vi bliver glemt hernede, mens investeringerne sker i forhold til Sverige, siger Jørgen Mads Clausen.

Både han og den tidligere Danfoss-direktør Hans Kirk pegede på, at langt hovedparten af den danske eksport går via den dansk-tyske landegrænse – og det vil den blive ved med, fordi den danske industri fortrinsvis er placeret vest for Storebælt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063