Investeringer i infrastruktur skal koordineres mellem de to lande.
Slesvig-Holstens trafikminister Dietrich Austermann sagde på en konference mandag i Padborg, at grænseregionen står stærkest, hvis Slesvig-Holsten og Region Syddanmark stiller samlet i København og Berlin for at få opbakning til infrastrukturprojekter.
Austermann løftede sløret for hans prioritering af trafikprojekterne i Nordtyskland: Øst-vest motorvejen A20 er sat i gang og nu skal A7-motorvejen fra Hamborg og opefter udvides. Han så også muligheder for en udvidelse af vestkyst-vejene fra Hamborg over Husum og Tønder til Esbjerg, ligesom han så frem til, at en Femern-forbindelse skaber aflastning på A7.
Det samme gjorde den danske trafikminister Carina Christensen:
- Femern kommer til at lukke et hul mellem Norden og kontinentet. Femern er en fordel for såvel erhvervslivet som private – og der er ingen, som bliver tabere ved en fast forbindelser over Femern Bælt.
Fra industrien var der dog klar besked om, at hverken vestkyst-veje eller Femern giver den nødvendige aflastning. Derfor skal der snarest ske noget på strækningen langs den jyske østkyst og videre til Hamborg.
- Femern-forbindelsen er først klar om 20 år og den er stærkt overvurderet – den giver ingen aflastning, som vil kunne mærkes, mener administrerende direktør Gorm Iver Gondesen fra Transit Transport, Flensborg.
Også Danfoss-direktør Jørgen Mads Clausen understregede nødvendigheden af en god infrastruktur for at erhvervslivet kan udvikle sig.
- Jeg er glad for at høre, at de er godt i gang i Slesvig-Holsten. Nu skal vi bare have gang i den herhjemme også. Vi bliver glemt hernede, mens investeringerne sker i forhold til Sverige, siger Jørgen Mads Clausen.
Både han og den tidligere Danfoss-direktør Hans Kirk pegede på, at langt hovedparten af den danske eksport går via den dansk-tyske landegrænse – og det vil den blive ved med, fordi den danske industri fortrinsvis er placeret vest for Storebælt.