DTL-direktør brugte humor til at belyse et alvorligt problem.
- Tænk, hvis jeg nu var en af de dygtige politikere, der sidder her i dag på første række. Forestil jer, at jeg skal til udvalgsmøde, og jeg går rundt på Christiansborgs gange for at nå mødet. Men den elevator, jeg skal med, kommer slet ikke, for den sidder fast. Og dørene ud til trapperne er aflåst. To timer efter kommer der dog en venlig portner og låser op, og jeg når lige at høre, at udvalgsformanden siger, at mødet er hævet, da jeg forpustet drøner ind ad døren til udvalgslokalet.
Med disse ord beskrev direktøren for Dansk Transport & Logistik den hverdag, som tusindvis af chauffører og vognmænd oplever, for at understrege, at trafikforholdene i Danmark er urimelige. Og det har ramt alle danskere.
- Her hvor vi er i dag, er der f.eks. meget store problemer. Østjylland er ved at vokse sammen, og det er næppe nogen overraskelse for nogen, at Vejlefjordbroen ikke længere kan håndtere trafikpresset. Og jeg kunne blive ved med at nævne steder i Danmark, der ellers bryster sig af en god infrastruktur, hvor der allerede nu er et stort behov for udbygning – og et endnu større behov fremover. For både persontrafikken og godsmængderne vokser drastisk i fremtiden, siger Østergaard.
- Hvorfor politikere og skiftende regeringer ikke har vist rettidig omhu, skal jeg ikke komme ind på her. Heller ikke hvorfor det først er nu, man tænker i helhedsplaner og ikke i regionale lappeløsninger.
Erik Østergaard og DTL foreslår, at kommende infrastruktur-projekter laves i prioriteret rækkefølge:
- Det mest rigtige må være, uanset hvad man føler for regionalt, at sætte først ind dér, hvor behovet er størst. Hvor det så er i landet, er som udgangspunkt ligegyldigt – bare det er dér, hvor køerne er længst, ja hvor der er mest brug for udbygning. Det kan både være store projekter med udvidelse eller nybygning af motorveje og broer. Eller det kan være mindre projekter, hvor der for få penge kan opnås vigtige forbedringer af fremkommelighed, trafiksikkerhed eller miljø.