23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt batteri i det politiske høreapparat

DTL oplever tegn på øget forståelse for erhvervets vilkår fra politikere og embedsmænd.

DTL oplever tegn på øget forståelse for erhvervets vilkår fra politikere og embedsmænd.





Måske er vognmandsorganisationerne årelange seje træk for at få politikere og embedsmænd til at forstå branchen endelig ved at virke.

Jørgen Egeskov startede sin formandsberetning på DTL’s generalforsamling i weekenden med at konstatere, at organisationen, trods mange tilbageslag og omtrent stokdøve politiske ører, bliver ved med at kæmpe medlemmernes sag.

Men DTL-formanden kunne også berette om tegn på, at sliddet endelig er ved at give resultater i form af en øget politisk lydhørhed over for klagepunkter omkring køre- og hviletid, tachografen og andre uhensigtsmæssige eller ligefrem urimelige rammevilkår.

- Vi mærker et bedre klima i forhold til opfattelsen af vores erhverv end tidligere. Det er, som om politikere og embedsmænd har fået øjnene op for, at transporterhvervet lovgivningsmæssigt har fået for meget grovfil og for lidt gulerod, sagde Jørgen Egeskov.

Seriøst sejtræk

Han erkendte, at han delte den voldsomme frustration, som mange i branchen føler, men fastslog samtidig, at kun konstruktiv dialog kan give vognmænd og chauffører de rimelige forbedringer, de har behov for.

Jørgen Egeskov fremhævede i den forbindelse DTL’s mangeårige seriøse og professionelle lobbyarbejde.

- DTL mødes alle steder med respekt. Der lyttes til DTL’s analyser, beregninger og beskrivelser af virkeligheden på vejene. Vi er en troværdig aktør i det politiske liv. Nu er vi så nået dertil, hvor vi også gerne ser handling bag ordene fra politikerne. Vi har fået en ny minister i Carina Christensen, og vi har haft et godt samarbejde med hende og hendes ministerium.

- Vi håber, hun vil stå i spidsen for, at der nu skal rettes op på det konkurrencetab, som erhvervet har lidt i de seneste år – primært pga. særlige danske reguleringer, sagde Jørgen Egeskov, der også kunne nævne flere eksempler på politiske sejre for erhvervet med den nye vejgodsstrategi og ikke mindst indførelsen af modulvogntog.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078