Afsmitning: Danske Havne gør nu opmærksom på, at det er Århus, der skal satses på som Danmarks store containerhavn – til gavn for hele Danmark.
Af Finn Bruun
Fremtidsforventningerne fejler ikke noget i den danske havneverden. To-cifrede milliard-investeringer er på vej, og hver eneste uge meldes om nye ruter eller øget frekvens fra havnene. Selv ikke klimafrygt og vandstandsstigninger kan få nerverne på højkant i denne del af dansk transport, hvor især Rusland set med danske havneøjne er selve motoren for den forrygende udvikling, der er på trapperne.
Det er sekretariatschef Tom Elmer og konsulent Jakob Svane fra Danske Havne, som er kontante i deres udmeldinger: Godsmængderne betyder vældige aktiviteter på container-området, og havnene er i fuld gang med at køre sig i konkurrence-dygtig position – både i konkurrence med hinanden og med udlandet.
Det eksploderer- Så sent som i 2003 viste fremskrivninger fra Danmarks Transportforskning, at import/eksporten i containere til Danmark i 2025 ville være på 750.000 TEU. Det tal når vi allerede i år eller til næste år, siger Tom Elmer.
- For containere er det mest effektive middel i transporten. Det handler alene om at få nok varer frem. Det eksploderer bare i øjeblikket, og det kræver arealer, som man ikke har i andre europæiske havne.
Derfor skal parterne tænke på en afgørende strategisk satsning for de danske havne, mener Danske Havne.
- Det er umådelig vigtigt, at den største containerhavne bliver endnu større og når en kritisk masse for international godstransport. Så får vi nemlig ikke kun én Asien-rute, men to. Og måske én til USA. Og ikke kun én, men måske to eller tre ruter fra Århus til Middelhavet. Man er jo begyndt at sejle meget mere til Spanien, Italien og Grækenland, forklarer Tom Elmer.
Det handler om Århus- Men havnene må nu erkende, at vi alle bliver stærkere, hvis Århus opnår kritisk masse. Det skal der virkelig arbejdes for og det vil også forstærke den gunstige containerudvikling i Fredericia, København, Esbjerg og Aalborg, siger Tom Elmer.
Jakob Svane tror, at vi vil se endnu flere havne komme på markedet i takt med at mængderne vokser.
- Så kan man bruge Århus som hub og feede de containerne som vil komme ud til andre havne.
I den situation mener Tom Elmer, at det er vigtigt, at skibene har kraner ombord, så de selv kan losse og læsse containerne, så behøver man kun en stor gaffeltruck til at flytte dem rund til havne.
- Ikke at der med ét vil komme 500 daglige containere til Randers ellers Horsens, men de kan sagtens få mange. Og man behøver altså ikke en stor portalkran for at klare opgaven.
FlerdoblingJakob Svane vurderer, at den fordobling af godsmængderne generelt, som er forudset for 2025 mindst vil blive 4- eller 5-doblet, når det gælder containere.
- Så vil der ganske enkelt ikke være plads nok på vejene. Og i øvrigt heller ikke på banerne. Derfor ved vi, at der lidt efter lidt vil blive brug for et netværk af kapacitet langs den blå motorvej. Før vi aner det – måske i 2015 – er vi oppe på 2 millioner TEU over de danske havne.
Tom Elmer vurderer, at situationen bliver skarpere:
- Når USA-krisen er overstået, vil vi se et boom – også fordi hverken Rusland, Baltikum eller Polen er ramt. Forbrugsvarer er fortsat et stærkt område, og i havnene mærker vi ikke noget til nogen krise. Med udsigten til stigende forbrug i Rusland, der har 200 mio. indbyggere, er der lagt op til massiv vækst.
Væksten giver havnene tyngde til investeringerne, og samtidig har de held til at sikre sig gods som skaber værditilvækst, fordi der skal gøres noget ved det i havn. Som f.eks. i Grenå, der er gået ind i den særlige (korruptionshindrende) mærkning af frysegods til Rusland.
- Tidligere blev det kørt i kølebiler. Nu sørger havnen for både sær-mærking og bruger sin frysekapacitet til nedfrysning inden udskibning. Så aktiviteten er mere end blot transport af godset.
Det gælder også f.eks. Fredericia, hvor man har fået fin balance med last ud og last hjem til og fra Kleipeda,
- Hver uge får vi meddelelse om, at der er kommet en ny rute til eller flere afgange – bevares der er også ruter som lukkes – men dynamikken er til stede. Se f.eks. i Hirtshals - hvem ville for 10 år siden have troet, at det i dag ville være en international færgegodshavn med transportcenter og det hele, siger de.
- De danske havne er bekendt med risikoen og mulighederne. De satser og investerer frem til 2025 et to-cifret milliardbeløb for at sikre sig en plads i fremtiden, siger Tom Elmer.
Nye ruter
Eksempler på nye eller udvidede ruter er der nok af. Blandt de nyeste er Århus-St. Petersborg (maj 2008), Mærsk indlemmer Århus i ruten Skandinavien-Middelhavet (april 2008), Bergen-Turku over Grenå (april 2008), Norline øger på ruten Hirtshals-Vest/Nordnorge (marts 2008).
Listen er lang – der kommer over 10 nye ruter hvert år.