Konsekvenser: Icelandair Gruppens afbestilling af de fire fragtfly blev ikke sidste kapitel i en sørgelig historie om Icelandair Cargo.
Af Herbert Nielsen
I maj kom meddelelsen om Petur J. Eirikssons afgang som selskabets administrerende direktør. En direkte konsekvens af, at han ikke blev bakket op.
- Bestyrelsens beslutning om at tilbagetrække sin støtte til anskaffelse af de fire nye fragtfly var et vendepunkt for mig, skriver Petur J. Eiriksson i en meddelelse om sin beslutning. Set ud fra bestyrelsens side forstår jeg udmærket beslutningen. Men samtidig føler jeg, at dette så er det rigtige tidspunkt for selskabet at få en ny administrerende direktør, der kan være med til at udforme en ny strategi.
Og under passende ceremonielle former tog bestyrelsen Eirikssons beslutning til efterretning, udnævnte Gunnar Mar Sigurfinnsson som hans efterfølger, og tildelte Eiriksson en plads i bestyrelsen for Icelandair Cargo.
Men med udgangen af maj er hans tid i stolen omme, og han er dermed ude af Icelandair efter 26 års virke i forskellige stillinger og dele af gruppen – siden 2000 i Icelandair Cargo, hvor han var med fra starten.
- Efter at have udformet en ny strategi for Icelandair Cargo i maj 2007 og siden forkastet af bestyrelsen i marts 2008, følte jeg mig overbevist om, at en anden måtte overtage jobbet og udforme en ny strategi, siger Petur J. Eirkisson til Danmarks Transport-Tidende.
- Planen, der hvilede på anskaffelsen af de fire nye fragtfly, var mit tredje forsøg på at gøre Icelandair Cargo mere uafhængig af det smalle islandske hjemmemarked ved at flytte fragter-kapacitet over på de nordatlantiske og asiatiske markeder. Det var, skulle det vise sig, også mit tredje nederlag.
Det indebar ifølge Eiriksson ikke, at Icelandair Gruppen, der er moder for Icelandair, ikke kunne lide planen – tværtom.
- Men de fandt, at risikoelementerne var vokset, udsigterne for verdenshandelen forringet, og likviditeten for truet. Disse synspunkter kan jeg til fulde dele - jeg har blot ikke noget ønske om at prøve forfra igen. Hele diskussionen er foregået i en god og rolig atmosfære, jeg har indvilget i at tage en plads i bestyrelsen for Icelandair Cargo, men er ellers ude af selskabet med månedens slutning.
Quo Vadis?Det er nu op til Gunnar Mar Sigurfinnsson som den nye leder at stille sig i spidsen for en omvurdering af strategien. Det bliver ikke nogen let opgave at finde et alternativ.
For Island vokser ikke, økonomien stagnerer efter en overophedet periode, og det er ikke dér, selskabet skal hente grundlaget for sin fremgang.
Eirikssons strategi var sandsynligvis den eneste rigtige. Der mangler blot penge til at gennemføre den..