Over gennemsnit: Lufthansa Cargo er yderst tilfreds med udvikling i fragtsalget i det danske marked.
Af Herbert Nielsen
- Det danske marked for IATA-fragt er vokset med 10-11 procent i 1. kvartal 2008 – men vores vækst er endnu større, siger en tilfreds chef for selskabet i den nordiske region, Kay Wichmann, fra Lufthansa Cargos Stockholm-kontor.
2007 var som helhed et godt år for Lufthansa Cargo i Danmark. Det danske IATA-marked gik frem med hele 15,8 procent, men ifølge Lufthansa lå selskabets vækst endnu højere.
Lufthansa Cargo så i Danmark den største vækst i fragt til Tyskland, Sydamerika og Mellemøsten.
- Derimod er det klart svært at konkurrere mod selskaber som eksempelvis Singapore Airlines Cargo, der jo har frekvente afgange ud af Københavns Lufthavn til destinationer i Asien og Stillehavsområdet, siger Kay Wichmann.
Lufthansa har ikke selv fragtfly ud af Danmark, men benytter sig af kapacitet på Jade Airways’ fragtere ud af europæiske lufthavne, der også gør det muligt at komme udenom Lufthansas egne stærkt trafikerede hubs.
Lufthansa overtog formelt salget af kapacitet på Jades fragtfly den 1. april i år, men i de nordiske markeder har Lufthansa allerede solgt Jades kapacitet fra juli 2007.
- Vi trucker nu fragt fra de nordiske lande til Jades tre ugentlige afgang i Stockholm, samt til afgangene ud fra Europa. Det er en meget fordelagtig løsning, forklarer Wichmann.
Det danske marked er specielt i den nordiske sammenhæng ved primært at bestå af et stort antal små og mellemstore eksportvirksomheder. Modsat det norske, der er domineret af en meget stor lakseksport, og det svenske og finske marked, der er dominerede af få, meget store virksomheder.
- Det gør det danske marked meget mere fleksibelt og komplekst, siger Kay Wichmann.