23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye forsinkelser for A380

Problemer: Det kniber fortsat for Airbus at overholde sine flere gange reviderede planer for produktion af super-flyet A380.

Problemer: Det kniber fortsat for Airbus at overholde sine flere gange reviderede planer for produktion af super-flyet A380.





Af Herbert Nielsen

Airbus måtte midt i maj for fjerde gang bide i det sure æble og erkende det, der allerede cirkulerede som et vedholdende rygte: Nye forsinkelser i produktion af fly til de ventende kunder.

Selskabet anfører, at problemet er, at det har vist sig mere ressourcekrævende at afslutte produktionen af fly i den såkaldte ”første bølge”, hvor flyene så at sige blev individuelt produceret til aflevering. Denne ”første bølge” skulle nu efterfølges af den ”anden bølge”, hvor serieproduktionen burde rulle helt maskinelt.

Det er nu som tidligere arbejdet med ledningsføringen i flyet, der sammen med forsinkede leverandørproduktioner, hindrer overholdelse af planen.

Airbus siger nu, at man i 2008 vil klare levering af 12 A380 mod oprindeligt planlagt 13. Og i 2009 vil man kun kunne klare at færdiggøre 21 i stedet for de planlagte 25 fly.

Endnu er der ikke offentliggjort tal for produktionen i 2010, men i stedet for de planlagte 45 fly vil Airbus sandsynligvis kun kunne klare at aflevere mellem 30 og 40 fly.

Det åbne spørgsmål er, hvornår Airbus vil være i stand til at indhente de akkumulerede forsinkelser, der koster penge i kompensation til ventende kunder, hvis trafikplanlægning hele tiden må revideres i forhold til den forventede kapacitet.

Singapore Airlines er i dag det eneste selskab med A380 i drift. Selskabet har nu fire A380 fly og venter levering af det femte til juli, men derefter er det uvist, hvordan de videre leverancer vil forløbe.

Hårdt ramte selskaber

Emirates er med sine i alt 58 bestillinger hårdest ramt af Airbus-forsinkelserne. Emirates havde oprindeligt planlagt at have ikke færre end 22 A380 i trafik til foråret 2009, men venter nu på det første fly til august 2008, mens endnu fem skal leveres inden udgangen af marts 2009 – hvis planerne holder.

Det koster Airbus dyrt i kompensationer - og det koster dyrt at se sit image blive trukket ned af overvældende kritik og politiske udtalelser.

Blandt de selskaber, der ligeledes bliver ramt, er Air France, der har bestilt 12 A380. Selskabet regner stadig med at få sin første A380 i april 2009 og det skal indsættes på ruten til Tokyo.

Lufthansa, der har bestilt 15 fly, venter stadig at få sit første fly leveret i midten af 2009, og det australske Qantas skal efter planen modtage sit første fly til august, og endnu to til december, 2008.

Men alle venter nu på bekræftelse på disse planer.

Krokodilletårer?

Men samtidig med, at selskaberne klynker, er der også dem, der mener, at det i nogle tilfælde er krokodilletårer: Den verdensomspændende tilbagegang i økonomien betyder faldende efterspørgsel på flykapacitet og det giver i hvert fald selskaber lidt længere nede i kæden muligheden for at øge udnyttelsen af deres eksisterende fly, mens de slipper for at få tilført voldsomt øget kapacitet i nedgangstider. Og samtidig har de så også udsigten til kompensation..

Det gælder dog næppe et selskab som Emirates, der som det eneste tilbyder nonstop flyvninger til samtlige kontinenter og i øvrigt er inde i en svimlende vækst.

Den fortsatte vækst for Emirates kræver netop tilførsel af jumbo-kapacitet – og den kommer de altså til at mangle i en del år fremover.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203