Vanflash: Seat Cupra Van er næsten – men kun næsten – for sjov.
Af Lars Lassen
Det er sjældent, det gør ondt at aflevere nøglerne til en varebil Transport-Tidende har haft til anmeldelse. Men det var tilfældet, da vi sagde farvel til en lille uges uforfalsket morskab i selskab med Seat Leon Cupra, der er en Leon på diabolske steroider.
Den slags gulpladebiler, der efterlader et ugegammelt påklistret smil, som får omgivelserne til at tro man har mistet forstanden, er der simpelthen alt for få af. Men der er flere på vej, hvis man skal tro Seats informationschef Tonny Soltau.
De dyrere udstyrsvarianter er nemlig blevet mere attraktive for både hel- og til dels halvprivate varebilsejere efter afgiftsomlægningen sidste forår. Den årlige ejerafgift sluger ikke gevinsten ved den halve registreringsafgift i samme tempo som ved de billigste modelvarianter.
Derfor sælger Seat rigtigt mange Leon Ecomotive - som Transport-Tidende anmeldte i sidste nummer – eller den sprælske Cupra.
Den hidsige 2-liters turbomotor kan faktisk køres med en acceptabel brændstoføkonomi. Men det kræver en ekstremt stålsat karakter, at køre Cupra med engleblid speederfod.
Motoren leverer 240 smidige araberheste, der altid står parat til ballade, blot de fodres på fråsermaner. Den er velafstemt med den seks-trins manuelle gearkasse.
En opstrammet undervogn, lavpofildæk og større bremser på forhjulene fuldender de sportslige køreegenskaber.
Det er let at håndtere de mange kræfter, da Leon Cupra med forhjulstræk byder på god kontrol og forudsigelige køreegenskaber under alle forhold.
Førerkabinen er naturligvis også indrettet på forsvarlig sportsmaner, med sportssæder – der passer bedst til en ungdommelig fysiognomi – og skridsikre pedaler.
Men i store træk ligner Cupra-kabinen den man finder hos de øvrige Leon-modeller. Et sportsrat og gearknop fuldender det sportslige image.
Den stramme undervogn og de trange sæder betyder at komforten ikke helt er på højde med den man finder i de øvrige Leon-modeller.
Men det er til gengæld køreglæden – selv når man kører bilen på civiliseret maner. Præcis styring, godt vejgreb og en solid kraftreserve i baglommen gør Leon Cupra til en sand fornøjelse.
Prisen er også ganske overkommelig med en lille kvart million, så det er ikke sært, at så mange lader sig friste af Seats spanske smæk.
FactsSeat Cupra
Testbilen: Seat Leon Cupra Van
Motor: 4-cyl.2.0 liters benzinmotor med turbo
Ydelse: 240 hk v. 5700 o./min.
Moment: 300 Nm v. 2200 o./min.Topfart 247 km/t
0-100: 6,4 sek.
Forbrug: 12 km/l ved blandet kørsel
Pris: Kr. 242.990,- inkl. moms og afgift