23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den gamle redaktør følger stadig med

I søgelyset: Erik Koch Larsen levede og åndede for Danmarks Transport-Tidende i 15 år.

I søgelyset: Erik Koch Larsen levede og åndede for Danmarks Transport-Tidende i 15 år.





Af Gwyn Nissen

Han er Danmarks Transport-Tidendes fader. Den nu 75-årige Erik Koch Larsen (foto) etablerede for 30 år siden Danmarks Transport-Tidende, som siden har leveret nyt fra og til den samlede danske transportbranche – til lands, til vands og i luften.

Hvordan fik du ideen med at etablere Danmarks Transport-Tidende?

- Efter endt mesterlære var jeg på forskellige aviser og blade. I 1964 begyndte jeg som freelance på Danmarks Radios regionalradio Københavns Radio, hvor jeg kunne lave ¬- og tjene - så meget jeg ville. Men i 1978 begrænsede DR freelancernes indtjeningsmuligheder.

Da jeg havde haft berøring med transportsektoren tidligere og havde været med til at etablere et andet blad, besluttede jeg mig til at lave en transportavis. Lastbilbranchen var nemlig virkelig dårlig dækket dengang.

Hvordan var starten?

- Jeg blev mægtig godt modtaget, men det var svært at komme i gang, og der gik 3-5 år før det bare løb rundt. I begyndelsen lavede jeg avis hjemme fra soveværelset. Senere rykkede vi ind på et rigtigt kontor.

Det var dyrt at komme i gang. Trykkeriregningen var stor og portoen skulle betales tre måneder forud – det var et ordentligt greb i lommerne, så jeg måtte have en kassekredit. Det fik jeg til gengæld på mit blanke ansigt.

Det var også nødvendigt, for jeg har aldrig lavet et budget. Jeg drev virksomheden ud fra princippet, at nu knokler vi på og så ser vi, hvor meget vi kan skrabe sammen.

Hvorfor solgte du Danmarks Transport-Tidende?

- Jeg solgte avisen i 1993 til Deutsche Verkehrs Zeitung og lavede en aftale med tyskerne, om at jeg blev i to år.

Handlen kom i stand ved, at jeg luftede tankerne om at stoppe overfor en freelancer, som DVZ brugte herhjemme. Dagen efter havde de ringet fra Hamborg. De ville komme straks næste dag, men det havde jeg ikke tid til, så de kom i stedet ugen efter.

Under forhandlingerne hjemme hos revisorerne kunne vi ikke blive enige, så jeg bad om en pause. Min revisor mente, at jeg havde været lige lovlig hård, men da vi kom tilbage til forhandlingsbordet, sagde tyskerne, at vi havde en aftale.

Jeg fortsatte de næste to år, som var det stadig mit eget og jeg skrev mine personlige kommentarer. Det var jo egentlig ikke ledere. I dag vil man vel nærmeste betegne dem som en blog.

Hvad har du lavet siden?

- Nydt livet og hygget mig. En overgang havde vi et hus i Sydfrankrig, men det har vi solgt. Jeg har også været syg, men jeg føler mig nu ikke syg.

Desuden har jeg to hunde, som skal passes, så jeg er en travl pensionist.

Følger du stadig med i branchen?

- Ja, for pokker da. Jeg læser stadig Transport-Tidende. Men mange af de gamle firmaer, som jeg skrev om dengang er jo forsvundet. I dag er de store og hedder noget andet, eller også er de blevet opkøbt.

Dengang var der mange vognmænd, der ikke havde nogen uddannelse – men de klarede sig godt alligevel. Det gjorde også, at der ind i mellem var rav i den. I dag er det hele mere strømlinet som i alle andre brancher. Det er jo fabrikker i dag. Men det er også blevet mere kedeligt.

Facts

Dansk Transport Forlag A/S

Dansk Transport Forlag udgiver i dag Danmarks Transport-Tidende, månedsmagasinet Trans Inform og det daglige nyhedsbrev TTN.

Dansk Transprt Forlag ejes af DVV Media i Hamborg, som udgiver transport- og logistik-medier i store dele af Europa, Dubai og Indien.

Dansk Transport Forlag ledes i dag af adm. direktør Tove Sommer Juhl.

Erik Koch Larsen var den første chefredaktør for Danmarks Transport-Tidende. Han blev afløst af Jesper B. Nielsen, der var chefredaktør frem til august 1996, hvor Jens Nørgaard tog over.

I 1997 kom Finn Bruun til som chefredaktør, indtil han blev afløst af Gwyn Nissen i april i år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078