30 år: J. Henningsen Shipping ApS har nu som før snor i hele verden.
Af Lars Lassen
Når man bladrer det første nummer af Danmarks Transport-Tidende fra 1978 igennem, så er der ikke mange ansigter, der går igen i nutidens danske transportverden.
Der er naturligvis et foto af skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller – der havde modtaget World Trade Club of San Franciscos ’International Achivement Award’.
Men daværende flyfragtchef Henrik Steffen, J. Henningsen Shipping ApS, der i dag er medejer og direktør i virksomheden, optræder også – i en mere hårfager udgave som det var skik den gang – på side seks, sammen med virksomhedens stifter J. Henningsen.
Historien handler om splitcharter luftfragt fra Danmark til Nigeria og direktør J. Henningsen erkender blankt, at man ikke konkurrerer på pris, men på kvalitet og service.
Det er stadig nøgleord i virksomheden, der har til huse i kælderen under en etageejendom på Strandboulevarden på Østerbro i København.
Henrik Steffen overtog i 1988 virksomheden sammen med to andre ansatte, økonomichef Kim Due Kofoed og Preben Simoni, der tager sig af søfragten.
De tre ejere – der alle har mange år i virksomheden – har 1. april fået en ny kollega med ansættelsen af Carsten Bay Jensen, der kommer fra Kühne & Nagel. Han står for importen.
- Vi er en lille nichevirksomhed i en branche, der er præget af rigtigt store spillere. Derfor har vi altid skulle levere en bedre service og kvalitet, fortæller Henrik Steffen, der har 42 års erfaring i branchen.
Han begyndte i J. Henningsen Shipping i slutningen af 1976.
Men han er ikke alene om at have årtier gamle bånd til luftfragts- og shippingspecialisten.
- Vi startede med at lave turnkey projekter med eksport af kyllinger til Iran, Egypten og siden Sovjetunionen. Men vi fik snart en opgave for B&W Scandinavian Contractors, der leverer el-værker til hele verden, med at transportere dele ud til et nyt el-værk i Khamis Mushyat i Saudi-Arabien. Dem har vi stadig på kundelisten, selv om de i dag ejes af japanske Mitsui Engineering and Shipbuilding Co. Ltd., fortæller Henrik Steffen.
Han erkender, at det langvarige leverandørforhold nok også skyldes prisen.
- Mitsui skulle sende 14 X 4,4 tons tunge cylinder liners til generatorer til en række nye elværker på Bahamas. Her fandt vi en løsning, der var en million kroner billigere end det deres normale speditør kunne. Da der så opstod problemer og vi måtte finde alternative flyruter, så sparede vi dem for ydereligere en million kroner. Det er naturligvis noget, der efterlader et vist indtryk, klukker Henrik Steffen.
Niche og knowhowHenrik Steffen tøver ikke et øjeblik med at udpege kommunikations- og it-revoutionen som de vigtigste forandringer i hans lange karriere.
- Det har lettet utroligt mange ting. Uden it og email og digitale toldsystemer, så skulle vi være det dobbelte antal ansatte for at klare de opgaver vi løser i dag. Der er selvfølgeligt også en bagside til medaljen, blandt andet fordi der opstår en del kommunikation, som ikke er strengt nødvendigt. Kunderne forventer også langt mere detaljerede informationer i dag end tidligere og løbende opdateringer. Det værste er at man let kommer til at nedprioritere den personlige kontakt med kunderne. Derfor prøver vi også at fastholde kontakten på telefon, fortæller Henrik Steffen.
Myndighedernes krav – især efter terrorangrebene på USA 11. september 2001 – udgør en særlig udfordring – ikke mindst på luftfragten.
- Miami var tidligere den afgørende hub for fragter til Mellemamerika. Men i dag er der så store forsinkelser og ekstra omkostninger her, at alle der kan finder alternative veje. Her har vi den knowhow, der skal til for at finde de alternative ruter. Det er den slags nicheviden, der gør vi får smør på brødet, slutter Henrik Steffen