23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fra 1 til 11 kroner på 30 år

Tiderne skifter: Dieselprisernes himmelflugt fik også i 1978 dommedagsprofetierne frem.

Tiderne skifter: Dieselprisernes himmelflugt fik også i 1978 dommedagsprofetierne frem.





Af Finn Bjerremand

I januar 1978 kostede dieselolien lige under en krone.

”Når olie koster en krone pr. liter, så kan vi godt lukke forretningen. Der er ganske enkelt ingen, der kan betale den pris som transporten skal koste, lød vognmændenes dommedagsprofetier engang.

Alligevel er udviklingen fortsat – sammen med dieselprisens himmelflugt. Mange vognmandsforretninger er blevet større, mange nye er kommet til og mange er selvfølgelig også holdt op i løbet af de 30 år der er gået.

Olien er bare steget og steget, så den nu koster i nærheden 9 kr. pr liter - før der lægges moms til. Staten har også ”hjulpet” lidt til i forhold til prisstigningerne. Energiafgiften er steget fra syv øre pr liter til 2,49 kr. pr liter.

Vognmændene fortsætter med at køre: Ofte med en vogn på tyske nummerplader, med en dansk registreret trailer og en chauffør fra et tidligere østland bag rattet.

Umuligt regnestykke

Vi har kigget lidt nærmere på tallene og lavet et par regnestykker.

Hvis vi antager, at et typisk lastvognstog i 1978 kunne køre ca. 2,20 km pr liter i gennemsnit, kostede det dengang ca. 50 øre at producere en kilometer alene i udgifter til brændstof. Hvis vi sammenholder det med dagens sats, og kalkulerer med at en lastvogn i dag kan køre tre km pr. liter brændstof, så vil den tilsvarende faktor med dagens priser på brændstof ligge omkring 3,08 kr. pr. km alene til brændstof.

Det er en forøgelse af omkostningerne til brændstof på ca. 555 % over 30 år.

Hvis vi bygger lidt videre på regnestykket og antager at det kunne lade sig gøre, at lønne en eksportchauffør for ca. 2,25 kr pr. km i 1978 – betød det at løn og brændstof alene kostede 2,72 kr. pr km.

Til sammenligning skal vi nok forsigtigt kalkulere med ca. 3,75 kr. pr km til løn nu til dags, og hvis vi så laver den samme beregning, giver det en samlet udgift til kun løn og brændstof på 6,83 kr. pr km.

Så behøver man ikke en stor regnemaskine for at regne ud, at det aldrig kan lade sig gøre at køre til f.eks. 7,00 kr pr kørt km.

Hvad med fremtiden

Som Storm P. engang sagde det, så er det svært at spå om fremtiden.

Jeg tør dog godt vove påstanden, at jeg desværre tror, at dieselolien vil fortsætte med at stige.

Det skyldes bl.a. det store behov, der er verden over for energi og de mærkelige mekanismer inden for hele olieindustrien, hvor store selskaber og nogle få lande reelt regulerer priserne.

Det største skeptikere vurderer, at dieselolien om et år til to vil koste i nærheden af 15 kr. pr. liter.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.09