23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det bliver nødvendigt at vokse

30 år: Lars Andersen, der blev født samme år som Danmarks Transport-Tidende, er på vej til at overtage familievirksomheden sammen med sine søskende.

30 år: Lars Andersen, der blev født samme år som Danmarks Transport-Tidende, er på vej til at overtage familievirksomheden sammen med sine søskende.





Af Lars Lassen

Det er personbilerne, der fylder på gårdspladsen hos Frede Andersen & Søn, Næstved A/S, da Danmarks Transport-Tidende besøger vognmandsvirksomheden på en solrig majdag. De parkerede biler afslører, at den lille idyllisk placerede virksomhed beskæftiger et lille halvt hundrede ansatte. Til gengæld er lastvogns- og materielparkeringspladsen praktisk taget tom – alt er ud at køre.

Hele virksomheden, der også er bolig for vognmand Hans Andersen, er præget af en praktisk ordenssans.

Indenfor tager 30-årige Lars Wilhelm Andersen, der er fjerde generation i virksomheden imod. Han er sammen med sine tre søskende i gang med at overtage vognmandsvirksomheden efter faderen Hans Andersen, der er 60 år, i et glidende generationsskifte.

Lars Wilhelm Andersen – der deler navn med familievirksomhedens stifter – har taget en højere handelseksamen på Handelsskolen.

- Jeg begyndte på en ny transport- og speditionsuddannelse på Niels Brock, men det var simpelthen for dårligt organiseret og undervisningen for ringe. Så jeg sprang fra og har i stedet taget en række merkonom-kurser. Det er foreløbigt blevet til tre. Det er nødvendigt at opbygge en solid teoretisk ballast, hvis man skal kunne drive virksomhed i dag. Det er ikke nok, at man kan styre et rat, siger Lars Andersen.

Han brugte dog de første 3-4 år i familiefirmaet bag rattet i en lastvogn. Men i de seneste fire år har han siddet fast på kontoret, hvor han er kørselsleder og langt hen ad vejen står for den daglige drift.

Hans far tager sig stadig af den overordnede ledelse.

Trængsel

Netop planlægning optager en stor andel af Lars Andersens hverdag. Et job som er blevet stadigt sværere – ikke mindst på grund af de stigende trængselsproblemer i hovedstadsområdet.

- Det er blevet meget slemt i de seneste fire-fem år. Vi er nødt til at sende bilerne af sted en halv til en hel time tidligere om morgenen, så de kan være klar med første læs, når byggepladserne åbner klokken syv.

Det betyder, at chaufførerne skal starte omkring kl. halv fem-fem om morgenen, så de kan hente grus i god tid, inden myldretidstrafikken starter.

- De biler, der kører i Københavnsområdet, har en produktivitet, der er 30-40 procent lavere end de biler vi har kørende inde i Næstved. Der er naturligt en lavere fremkommelighed i en storby, men trængselsproblemet er blevet mere end fordoblet, siger Lars Andersen.

Styr på omkostninger

Den kommende vognmand ligger ikke skjul på, at der er behov for en effektivisering af driften.

- På kort sigt skal vi have bedre styr på både løn- og dieselomkostninger. Det høje aktivitetsniveau de sidste par år, har nok betydet at vi – som de fleste andre – har hvilet lidt for meget på laurbærrene. Der har ikke været tid til at holde driften i stram snor. Vores biler kører med tunge læs og derfor kører de heller ikke mere end 2,1-2,2 kilometer på en liter diesel. Derfor bliver det naturligvis endnu vigtigere, at chaufførerne bliver uddannet i brændstoføkonomisk kørsel, siger Lars Andersen.

Vognparken er forholdsvis ny. Omkring 70 procent af bilerne har Euro4 motor.

- Udsigten til miljøzonen i København, men også kundekrav om miljøvenlige biler, har skubbet på i beslutningen om at udskifte lastbiler. Vi har også overvejet om vi lige så godt kunne få monteret partikelfilter på de nye biler fra starten, men det er 50.000-80.000 kroner og det er jo uvist om det bliver et krav eller ej, siger Lars Andersen.

Facts:

Frede Andersen & Søn, Næstved A/S

Vognmandsvirksomheden blev etableret i 1904 af Lars Andersens oldefar Lars Wilhelm Andersen. Farfaren Frede Andersen har lagt navn til virksomheden, der i dag beskæftiger små 50 ansatte fordelt på 35 chauffører, otte ansatte på kontoret, to mekanikere og en smed på værkstedet.

Dertil kommer fire grusgrave, to ved domicilet i Myrup sydøst for Næstved og to ved Sørø.

Kerneforretningen er stadig entreprenørkørsel, der udgør omkring 60 procent af aktiviteterne, mens kørsel med affaldscontainere tegner sig for yderligere 20 procent. Dertil kommer kranlastvogne og blokvognstransporter og en maskinudlejning.

Virksomheden kører primært på Sjælland inklusive hovedstadsområdet, men det sker, at der går en bil til Fyn eller Jylland.

Vognparken består af 32 lastvogne plus flere mindre biler og en række entreprenørmaskiner.

Privatlivet plejes

Lars Andersen bor sammen med konen på et lille landbrug på 20 tønder land få hundrede meter fra virksomheden. Parret har en datter på to år og venter en familieforøgelse til september.

- Jorden er forpagtet bort. Jeg har valgt at bruge min sparsomme fritid sammen med familien. Bortset fra hus og familie, så har jeg ingen fritidsinteresser – selv om jeg måske burde. Det lykkedes som regel at holde lørdag og søndag fri – det gælder også for vores chauffører. Hvis man ikke sørger for at holde fri, så går det ud over ens arbejdsindsats, siger Lars Andersen.

En smule af fritiden går dog til bestyrelsesarbejdet i den lokale vognmandsforening.

- Jeg syntes det er vigtigt, at deltage i foreningsarbejdet, fordi vi har nogen fælles interesser, som skal plejes. Den nuværende formand vil gerne afløses og han har spurgt mig. Men jeg har takket nej indtil videre. Der er måske overskud til det om fem-seks år, når generationsskiftet er overstået og driften er kørt på plads. Så er børnene også blevet lidt større, slutter Lars Andersen.

Flådestyring på vej

Selv om en ung lastvognsflåde og et rimeligt tidssvarende lastvognsværksted med egen bremseprøvestand viser at Frede Andersen & Søn, Næstved A/S tydeligvis er en moderne transportvirksomhed, så er der stadig ikke installeret flådestyringsværktøjer på pc’erne på kontoret eller tilsvarende udstyr i bilerne, der nøjes med en timeguide til at holde styr på køre- og hviletid.

- Vi har i et par år undersøgt mulighederne inden for flådestyring. Men det er en stor investering på 500.000-700.000 kroner bare i anskaffelse og derfor er det vigtigt, at vi vælger en løsning, der passer til vores behov. Der skal også investeres rigtigt mange ressourcer internt på oplæring og tilpasning, hvis det skal blive en succes. Derfor har vi valgt at forberede os grundigt inden vi træffer en beslutning, siger Lars Andersen.

Han håber, at der inden for et års tid er fundet og påbegyndt indførelse af et egnet flådestyringssystem.

- Der findes ikke nogen løsninger, der er skræddersyet til vores aktiviteter og vi spørger naturligvis lignede virksomheder til råds. Men vi ved godt, at flådestyring i en eller anden form er nødvendig i fremtiden, siger Lars Andersen.

Søskende tager over

Fjerde generation i firmaet består ud over Lars Andersen af storebroren Kim, der kører lastvogn, lillebroren Peter, der netop har opgivet chaufførjobbet til fordel for en plads på kontoret og så lillesøsteren Berit, der også sidder på kontoret.

Søskende-flokken ejer hver en ligelig aktieandel.

Da Transport-Tidende spørger, hvordan Frede Andersen & Søn ser ud om 30 år, så er Lars Andersen ikke i tvivl.

- På lang sigt er det selvfølgelig en udfordring, at få en familievirksomhed med fire søskende til at fungere. Der er naturligvis gnidninger, men det går generelt godt.

Han vurderer, at firmaet skal være større end i dag, hvis det skal overleve.

- Det har været en klar tendens i den tid jeg har været med, at kunderne ønsker totalleverandører. De vil ikke have mas med selv at skulle sidde og koordinere transporter og logistikken med forskellige underleverandører. Jeg vil tro, at vi skal op på en 50-60 biler, før det hænger sammen, siger Lars Andersen, der vurderer væksten både kommer til at ske ved opkøb og organisk vækst.

Generationsskiftet forventes afsluttet i løbet af et par år.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.085