Fremtid: Kan lastbilen i fremtiden køre selv? Danmarks Transport-Tidendes lastbil-ekspert Finn Bjerremand giver sit bud.
Der er ingen tvivl om at teknikken i lastvognene har ændret sig meget siden det første nummer af Danmarks Transport-Tidende gik i trykken for 30 år siden.
Lastvognens motorer har mere end fordoblet effekten, gearkasserne er for de mest moderne lastbilers vedkommende med automatiseret gearskifte uden koblingspedal og mange små forbedringer har gjort det noget nemmere.
Når en moderne lastvogn er udstyret med ACC (radarbaseret afstandsmåler sammenkoblet med cruisecontrollen) og vognen har en gearkasse med et automatiseret gearskifte, så behøver chaufføren blot at ”holde” i rattet.
Vognen bremser selv, gearkassen gearer selv ned og hvis det er nødvendigt fuldbremser, de mest avancerede lastbiler også - selv.
Hvis vognen ikke kommer helt ned i hastighed, giver systemet igen selv gas og robotten sørger for, at der både bliver gearet op og koblet ud, så vognen igen kommer op på den forudindstillede hastighed.
Det er jo suverænt, når det er muligt, at anvende den slags udstyr.
Fjernstyrede lastvogneForsvinder chaufførens arbejde med at styre også?
Ja, det er nok ikke utænkeligt. Det er snart flere år siden at Mercedes-koncernen, introducerede steering-by-wire i deres Unimog-lastvogne.
Chaufføren kan helt efter behov flytte rattet med tilhørende knapper mm. over i den anden side af førerhuset, hvis det er mere hensigtsmæssigt for den opgave, der skal løses.
Desuden leveres Unimog også med en trådløs fjernbetjening, hvor føreren kan et stykke fra lastbilen med en fjernbetjening og få Unimog’en til at køre.
Den finder speciel anvendelse i forbindelse med vejarbejde. Med fjernbetjeningen kan føreren gå langt foran hos arbejdsholdet og lige så stille trække Unimog’en med tilhørende skiltevogn frem, mens hele arbejdsholdet bevæger sig fremad.
Mercedes har også for år tilbage lavet en længere testkørsel, hvor fire Mercedes lastvogne med tilhørende sættevogne kørte hele vejen fra Tyskland og til Afghanistan.
En enkelt chauffør i den forreste vogn styrede alle fire lastvognstog. De tre bagerste vogntog havde af sikkerheds hensyn ganske vist en fører med – men de kunne slappe af og blev ikke nødt til at gribe ind.
Vogntogene kørte forholdsvis tæt på hinanden og de var forsynede med refleksplanker på bagenderne, som fortalte bagfra kommende bilister, at der foregik et forsøg.
Teknisk er det således muligt og umiddelbart kan man godt forestille sig at en kortege af flere ens vogntog følges ad på denne måde.
Men spørgsmålet er, om ikke politikerne vil skyde teknologien ned af sikkerhedsmæssige hensyn. I hvert fald inden for den nærmeste fremtid.