23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

120 år og stadig moderne

Ingen alder: Brdr. Larsen Transport i Vejle har været med til at præge dansk transport i mere end et århundrede.

Ingen alder: Brdr. Larsen Transport i Vejle har været med til at præge dansk transport i mere end et århundrede.





Af Finn Bjerremand

Der vil stadig være plads til transportforretninger i mellemstørrelse. De må dog være indstillet på at operere effektivt og både have evne og vilje til hurtigt at kunne tilpasse sig nye forhold. Derimod vil der ikke være gode muligheder for de virksomheder, der blot kører eksportkørsel fra A til B - og slet ikke med danske lastvogne med danske chauffører.

Det mener vognmand Søren Larsen, indehaver af vognmandsfirmaet Brdr. Larsen Transport i Vejle.

Mens Danmarks Transport-Tidende netop fylder 30 år, er Brdr. Larsen på vej mod det 120. år i firmaets eksistens.

Det er kun ganske få danske vognmandsvirksomheder, der har klaret at passere de magiske 100 år. Men det gjorde Brdr. Larsen helt tilbage i 1989.

Virksomheden er et spejl af tiderne og udviklingen inden for transporten de seneste århundrede, idet den har opereret inden for næsten alle former for transport: entreprenørkørsel med grusgravsdrift, elementtransport, flytteforretning, sværgodstransport, blomstertransport m.v.

Gang i eksport

Omkring 1978 begyndte Brdr. Larsen at køre eksportkørsel på Mellem- og Sydeuropa.

- Da vi fik vores første A-tilladelser (tilladelse, der gav ret til at udføre transporter til og fra Tyskland, red.), var det faktisk en god forretning i at køre eksport, siger Søren Larsen.

- Dengang var telefonerne rødglødende, fordi speditørerne ringede og spurgte om de kunne få udført transportopgaver.

I slutningen af 70’erne var det flytninger og fragtkørsel mellem Jylland og Sjælland, som var hovedbeskæftigelsen i vognmandsforretningen i Vejle. Virksomheden rådede dengang over ca. 25 vogntog, langt de fleste sættevognstog.

Brdr. Larsen var i front med at indføre trailere, og havde allerede dengang set fordelene ved trailerdriften.

Store forandringer

I 80’erne forsvandt behovet for flyttevirksomheden og hele den del blevet faset ud. Det skete samtidig med at den økonomiske krise kradsede og mange virksomheder selv fik små kassevogne og store varevogne, som medarbejderne ofte kunne låne til flytninger.

I dag er Brdr. Larsen en forretning, der har flere ben at stå på. Det er affaldstransport, konventionel eksportkørsel, transport af biler med specialbyggede autotransportere samt elementtransport i Tyskland.

Brdr. Larsen har de seneste 12 år haft en satellitafdeling i Eilsleben ved Magdeburg i Tyskland, hvor der konstant kører syv trækkere og en tilhørende stribe elementtrailere.

– Vi kan ikke konkurrere med dem, der har udenlandsk registrerede lastvogne, og som anvender udenlandsk arbejdskraft her i Danmark, siger Søren Larsen.

Undtagelsen er autotransporterne.

- Hvis vi sender en østeuropæisk chauffør ud til en kunde for at hente en personbil, der skal transporteres, så får vi ganske enkelt ikke udleveret bilen. Vi er nødt til at benytte danske chauffører, siger Søen Larsen, der mener, at det i det seneste halve år er blevet lettere rekruttere danske chauffører.

Udvikling i IT

På det materielle område har udviklingen de seneste 30 år ikke været så meget på selve lastvognen, vurderer Søren Larsen.

- Lastvognene er selvfølgelig blevet mere sikre og motorerne er blevet større, men grundlæggende er det stadig den gamle Ford A, der kører rundt.

Trafiksikkerheden er øget, men grundlæggende er lastvognene ikke blevet større – der er nærmest intet sket i de 30 år, mener Søren Larsen.

Det er i stedet på hele kommunikationsområdet, at udvikling for alvor er slået igennem. Der er telefon i alle vogne eller måske andre former for kommunikation. Mange transportvirksomheder har også fået flådestyringssystemer og bookingsystemer, som kommunikerer mellem kunder, vognmandens administration og chaufføren i lastvognen.

Facts

Raps i tanken

Brdr. Larsen er den dag i dag med på noderne, også når det gælder moderne og miljøvenlig brændstof.

Firmaets syv lastvogne, der kører i Eilsleben, benytter således alle rapsolie som drivmiddel.

Så alder er ingen hindring, når det gælder nytænkning.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.077