Moderne: Den sidste af Ivecos tre lastvognsserier har nu fået et facelift.
Af Finn Bjerremand
Sidste år var det Stralis og Trakker, der gennemgik et facelift, nu er turen kommet til lillebror Eurocargo. Så har Iveco været hele vejen rundt.
Ansigtsløftningen omfatter en masse tekniske forbedringer, der giver såvel et bedre førermiljø som en højere effektivitet og dermed billigere drift.
Når man ser den nye Eurocargo, opdager man straks den nye front på førerhuset, som har fået et mere markant udtryk med det store Iveco-emblem mellem de to midterste ribber i kølergrillen.
En ny kofanger i plast med et nyt design er med til at give et flot indtryk af den nye Eurocargo.
De fleste ændringer er dog sket inde i førerhuset. Der er kommet et nyt rat, et nyt instrumentbord med central placerede kontakter til forskellige funktioner og et display bag kontakterne i den midterste sektion.
Chauffør-løftEurocargo har også fået nyt interiør, som er med til at løfte førermiljøet en tand.
I versionerne med sovekabine, er der i lighed med Stralis-serien, kommet nye og bedre køjer. Motortunnellen er blevet fladet ud, så den ikke tager så meget plads i førerhuset, og det er let at kravle over fra den ene side af førerhuset til den anden.
Nye sæder, som er hentet fra Stralis, er det også blevet til. Specielt det nye førersæde er godt at sidde i.
Iveco har været heldig med de nye forbedringer, som alt sammen er med til at løfte niveauet.
Turen rundt i TorinoVed testkørslen i Torinos udkant prøvekørte jeg en Eurocargo 120 E22, der er på 12 ton totalvægt, udstyret med en 220 hk motor, og en almindelig manuel betjent ZFgearkasse af typen ZF 9S 75 TD med ni trin.
Denne gearkasse vil jeg ikke anbefale nogen kunder, at få leveret i en ny Eurocargo. Den har for mange lighedspunkter med den efterhånden gamle dobbelt-H-gearkasse fra ZF. Skulle det endelig være en manuel betjent gearkasse, så hellere en usynkroniseret Fuller.
Nu da Iveco har gode alternativer uden koblingspedal og gearstand, bør kunderne vælge enten en ZF med automatiseret gearskifte eller en Allison med fuldautomatiseret gearskifte.
Bortset fra det meget trælse gearskifte var Eurocargo’en fin at køre med.
Godt og præcis styretøj, der giver god føling med vejbanen. Gode og effektivt virkende bremser giver en god fornemmelse, når der er brug for at reducere hastigheden.
Eurocargo er en moderne lastvogn, hvor man har et godt førermiljø med alt hvad der er nødvendigt inden for rækkevidde.
Det lykkedes også at komme til at køre en ultrakort tur i en Eurocargo 180 E30 udstyret med en ZF AS Tronic 9 trins gearkasse, som har et automatiseret gearskifte. Det var en ren fornøjelse at køre med - specielt i den tætte eftermiddags myldretrafik i Torino. Her kom den automatiserede gearkasse helt til sin ret.
Der er dog ikke kun plusser ved den nye Eurocargo.
For at komme på højde med storebror Stralis mangler Ivceo stadig at benytte muligheden for den momentane brændstofmåling i Eurocargo.
Med de nuværende brændstofpriser er det simpelthen nødvendigt, at chaufføren hele tiden kan se, hvor stort forbruget af brændstof er.
Det har altid været rigtig godt på Stralis – så det må også kunne laves på Eurocargo.