Bedring: Transportorganisationer oplever tegn på øget forståelse for erhvervets vilkår fra politikere og embedsmænd.
Af Lars Lassen
Måske er vognmandsorganisationerne årelange seje træk for at få politikere og embedsmænd til at forstå branchen endelig ved at virke.
Jørgen Egeskov startede sin formandsberetning på DTL’s generalforsamling i weekenden med at konstatere, at organisationen, trods mange tilbageslag og omtrent stokdøve politiske ører, bliver ved med at kæmpe medlemmernes sag.
Men DTL-formanden kunne også berette om tegn på, at sliddet endelig er ved at give resultater i form af en øget politisk lydhørhed over for klagepunkter omkring køre- og hviletid, tachografen og andre uhensigtsmæssige eller ligefrem urimelige rammevilkår.
- Vi mærker et bedre klima i forhold til opfattelsen af vores erhverv end tidligere. Det er, som om politikere og embedsmænd har fået øjnene op for, at transporterhvervet lovgivningsmæssigt har fået for meget grovfil og for lidt gulerod, sagde Jørgen Egeskov.
Han erkendte, at han delte den voldsomme frustration, som mange i branchen føler, men fastslog samtidig, at kun konstruktiv dialog kan give vognmænd og chauffører de rimelige forbedringer, de har behov for.
Jørgen Egeskov fremhævede i den forbindelse DTL’s mangeårige seriøse og professionelle lobbyarbejde.
- DTL mødes alle steder med respekt. Der lyttes til DTL’s analyser, beregninger og beskrivelser af virkeligheden på vejene. Vi er en troværdig aktør i det politiske liv. Nu er vi så nået dertil, hvor vi også gerne ser handling bag ordene fra politikerne. Vi har fået en ny minister i Carina Christensen, og vi har haft et godt samarbejde med hende og hendes ministerium.
- Vi håber, hun vil stå i spidsen for, at der nu skal rettes op på det konkurrencetab, som erhvervet har lidt i de seneste år – primært pga. særlige danske reguleringer, sagde Jørgen Egeskov, der også kunne nævne flere eksempler på politiske sejre for erhvervet med den nye vejgodsstrategi og ikke mindst indførelsen af modulvogntog.
Hver femte tror på nedgang
Dansk Transport og Logistik har lavet en stor konjunkturundersøgelse blandt sine 3000 medlemmer. 800 af dem har svaret på undersøgelsen, der viser, at 22 procent af vognmændene tror på nedgang i branchen - mod seks procent året før. Det er især den del af transporten, der er tilknyttet byggeriet, som forventer, at opsvinget tager sig en slapper.
Mere end en tredjedel af vognmændene er dog stadig optimistiske og tror på uændret indtjening det næste halve års tid.
41 procent af vognmændene forventer vækst i de kommende seks måneder (54 procent året før). To ud af tre vognmænd forventer uændret beskæftigelse, mens 13 procent tror, at det bliver nødvendigt at reducere medarbejderstaben.
Også hos International Transport Danmark er der håb om mere lydhørhed. Sektionsleder Lars Nielsen, der er ekspert på køre- hviletidsområdet, hæfter sig ved, at en række politikere i forrige nummer af Danmarks Transport-Tidende gav udtryk for, at det var nødvendigt at se på proportionerne i de sanktioner, der er på køre-hviletidsområdet.
- Vi tager de politiske udmeldinger som et håb om, at der kommer bevægelse i sagen. Jeg hæfter mig ved, at politikerne taler om proportionerne i straffene. Det er netopd en debat, vi har villet fremme, siger Lars Nielsen.
Holder fastAt justitsminister Lene Espersen holder fast i sanktionerne undrer ikke Lars Nielsen. Han hæfter sig dog ved, at justitsministeren har blødt op overfor stave/skrivefejl hos ordblinde chauffører.
- Og så har ministeren i et svar i forbindelse med køre-hviletid sagt, at ministeriets overvejelser omkring sanktionerne endnu ikke er afsluttet. Det tager vi som en åbning, siger Lars Nielsen.