Nu er der pludselig masser af plads i byen og så er incitamentet til god planlægning væk.
Af Finn Bjerremand
Det kan godt være at der er politikere, der synes at en såkaldt trængselsskat er en fantastisk løsning på trafikken i de store byer. Et besøg i Stockholm for nylig har dog også vist at det måske kan udvikle sig til en sovepude.
Transportfirmaet Västberga Åkeri i Stockholm-forstaden Västberga driver siden 2003 en ældre terminal, som for 30 år siden var ejet af ASG (senere DHL) og senest af DSV.
Västberga Åkeri har dagligt besøg af 60-80 lastvognstog i fjerntrafik, som læsser af. Vognmandsfirmaet råder selv over 80 lastvogne og 50 påhængsvogne og trailere.
Västberga Åkeri er således et stort omdrejningspunkt for gods til distribuering i byen, hvor der siden indførelsen af betalingszone er blevet god plads til lastvognene.
Virksomheden anvender derfor ikke nogen former for moderne ruteplanlægning eller flådestyring til sine 60 lastvogne, der kører den daglige distribution.
- Chaufførerne har det bedste kendskab til byens gader, og når vognene er læssede, kører de bare af sted, ud i den store by, forklarer trafikchef Magnus Hedman.
Ud i den blå luftHer forsvinder miljøgevinsten således op i den blå luft, fordi transportøren fortsætter på gammeldags vis.
Til miljøvenlig kørsel hører ikke kun miljøvenlige motorer, men også en optimering af læssene, så flere lastvogne ikke kommer til at køre lige efter hinanden, og så unødvendig tomkørsel undgås.
Hvis man blot ved at betale kan køre inden for byzonen og så i øvrigt køre som man vil uden hensyntagen til de nævnte faktorer, så er vi faktisk gået et par skridt tilbage i historien. Alle ved jo at en effektiv ruteplanlægning og en tilsvarende optimering af læssene på de enkelte transporter, så mest mulig gods medbringes til de samme områder, kan være meget betydende faktorer, hvis der skal spares på de dyre dråber og forureningen skal nedbringes.