23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Familie bag Jón og Margier

Den islandske transportbranche er præget af mange små familiefirmaer.

Den islandske transportbranche er præget af mange små familiefirmaer.





Af Finn Bjerremand

I Grindavik i Island finder man et rigtig familiefirma, der har udviklet sig fra et meget lille vognmandsfirma til et større foretagende - efter islandske forhold. Det er firmaet Jón og Margier.

Firmaet drives af far og søn og har 14 moderne vogntog. Heraf er flere helt nye Volvo FH 16 i den kraftige version med 660 hk motor og I-shiftgearkasse samt tandembogie.

Materiellet så noget anderledes ud, da Margeir Jónsson etablerede firmaet med en enkelt lastvogn i 1970. I 1974 anskaffede vognmanden sig en Volvo FB86, der var en kraftig treakslet vogn efter datidens forhold og siden er firmaet vokset.

Vognmandens flåde består nu bl.a. af 4 Volvo FH16 660, 2 Volvo FH 16 610 samt 3 Volvo FH 12 med 500 hk turbocompound-motorer.

Desuden råder firmaet også over to kranvogne og tre fragtvogne samt forskellige containere og trailere. En af de nye Volvo FH16 kører med en ny to-akslet tippeladstrailer med et halvrundt lad, som anvendes til transport af asfalt for en af de store asfaltudbydere. Transportopgaven med at få asfalten kørt ud, er en opgave som Jón og Margier har haft siden 1992. En anden af de nye FH 16’ har tilkoblet en hel ny Hammar sideloader til transport af ISO-containere.

Fisk og fisk

Hovedbeskæftigelsen er transport af fisk og hvad der ellers følger i kølvandet på fiskeindustrien. Der transporteres store mængder fisk i kølevogne fra Grindavik og til hovedstaden Rejkavik. Dertil kommer transport af containere, hvor der transporteres i omegnen af 150 til 200 hver eneste måned.

Desuden står vognmandsfirmaet også for transporterne af fisk og fiskeprodukter fra fiskefabriker i Grindavik og til byerne Djúpavogs og Þingeyrar.

Strækningerne til disse to destinationer indebærer passage af bjergveje, hvor de nye og kraftige Volvo-lastvogne er en stor hjælp - ikke mindst i vinterperioden.

Som køletrailere anvendes der mest treakslede Ekeri trailere, der har fuld sideåbning, og tvillingehjul på alle tre aksler – det er påkrævet for at kunne køre med 49 ton vogntogsvægt. Blandt firmaets ældre hængervogntog er der dog også vogntog, som er forsynet med kølekasser fra Krone i Hvam.

Godt kørende

Vognmandsfirmaets kranafdeling er godt kørende med nyt materiel. I øjeblikket er en ny fireakslet Volvo FH 16 med 540 hk motor under opbygning med en Hiab-kran og der er planer om yderligere en leverance af en FH 16 med en Hiab 1055 kran.

Det er meningen at denne kran skal monteres hos den finske opbygger Tyllis, som skal bygge vognen helt færdig, så den er klar til brug, når den ankommer til Grindavik.

Totalt er der 15 chauffører ansat hos Jón og Margier, og ud af de 15, er der en kvindelig chauffør.

Fakta

Vinter-land

Island har vinter i en meget stor del af året og derfor en del sne og is på udsatte steder.

Det betyder også, at de ruter går rundt langs kysten i stedet for direkte midt over den store ø.

Vejene som går direkte ind over landet er på grund af vejrforholdene kun åbne for tunge køretøjer i omkring to måneder om året.

På lastvognene kan man da også se snekæder, som anvendes næsten otte måneder om året.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078