Der er stadig behov for åbne trailere med sider, som vi kender dem fra 60’erne og 70’erne. Kögel har en løsning.
Af Finn Bjerremand
Åbne trailere med sider og løse presenninger til at lægge over godset var helt almindelige i trailerens barndom tilbage i 60’erne og 70’erne. Efterhånden som godset bliver mere værdifuldt, og det samtidig bliver sværere og sværere, at parkere på åbne parkeringspladser uden risiko for at godset forsvinder, stiger behovet for, at trailerne er helt lukkede eller er forsynede med særlige hærværkssikrede presenninger.
Alligevel er der stadigvæk behov for åbne trailere med sider til visse formål.
Det er typisk til transport af stålprodukter, byggematerialer, maskingods og lignende, at den åbne trailer har sin berettigelse. På dette felt kan de fleste trailerproducenter godt være med, men mange af de store producenter gør ikke noget stort nummer ud af at markedsføre de åbne trailere.
Anonym ligeudtrailerDenne månedens trailer er også ganske anonym, det er nemlig en Kögel, som ellers er godt med på gardin- og bokssegmentet.
Hvis ikke det lige var for stænklapperne ville de færreste nok ikke opdage, at der er tale om en trailer fra den sydtyske producent.
Bagenden er da også ændret. Det er først og fremmest sket fordi, traileren er bygget til at medtage en medbringertruck. Ved kørsel i visse lande i Mellemeuropa må man gerne have en medbringertruck med - uden at det er nødvendig at afkorte af trailerens længde.
Ændringen af bagenden omfatter både baglygterne, bagkofangeren og enden af chassiset. De i Danmark meget populære trekammerbaglygter sidder nærmest i en lodret række, mens bagkofangeren er ændret, så de to yderste stykker let og elegant kan skydes ind i midterstykket, når der skal hænges en medbringertruck på.
Ind med gaflerOppe i den øverste kant er der lavet et forstærket tværstykke, hvor medbringertrucken kan stikke sine gafler ind og sikre at den kan løfte sig selv op fra jorden.
Denne måneds køretøj er også udstyret med breddeudstyr, så den kan anvendes til transport af bredt gods og markere overbredden i forhold til de gældende regler i Særtransportbekendtgørelsen.
Rundt på traileren sidder der fire breddemarkeringer med det nødvendige lys, som lige kan trækkes ud, når der køres bredt gods.
For at kunne sikre fastgørelse af gods og presenninger, er der også monteret bindestænger inde på enderne af tværvangerne under ladkanten.
Der er også et magasin til løse stolper, som kan opbevares i magasinet, når de ikke skal anvendes til at sikre lasten oppe i ladet. Der er også lavet et jalousi under ladet til anbringelse af siderne, så de ikke optager plads på ladet, når der skal køres f.eks. bredt gods.
I højre side bag hjulsektion, er der desuden lavet en hylde til de løse presenninger. Alle disse forandringer af traileren er lavet af B&K Service i Padborg, der har stået for færdiggørelsen og tilretningen som kunden ønskede traileren.
Forkrøppet under mavenSelve chassiset er næsten som et Kögel-gardintrailerchassis normalt ser ud. Det er forkrøppet foran akselsektionen og frem mod svanehalsen. Det medfører, at der er bedre muligheder for at have pladskrævende udstyr som f.eks. en pallekasse siddende der.
På denne trailer er pladsen anvendt til jalousiet til siderne og stolpemagasin, der ikke kræver helt den samme frihøjde.
Akslerne er af typen BPW Eco Plus med tromlebremser og BPW luftaffjedret akselophæng. Bremsesystemet er af typen EBS med RSS (ESP på trailere), som modvirker vælteulykker. Bundkonstruktionen er lavet af den rigtige gode gammeldags solide version, hvor der er rigeligt med gennemgående tværvanger samt en solid kantskinne med tilhørende stolper og beslag til sider.
Bunden er lavet i omegaprofil med hårdttræ, en specificering som har været et klart kundeønske.
Omegaprofilen med hårdt træ er noget af det mest slidstærke man kan tænke sig, og er derfor en god løsning til blandede og ind mellem krævende transportopgaver.
De bagerste hjørnestolper er forstærkede og konstrueret, så de lige kan tages væk, når der er behov for det.
Siderne, forsmækken og bagsmækken er lavet i aluminium og konstrueret i en passende højde, så traileren kan anvendes til forskellige transportbehov.
Generelt er der tale om en pæn og funktionel åben ligeudtrailer til det grove brug som f.eks. leverancer til byggepladser og transport af maskinkolli m.v.
Tekniske specifikationer:Trailermærke : Kögel
Trailertype : Ligeud åben version med sider
Model : Strong-MAXX SN24P120
Kingpintryk : 15 ton
Akseltryk/bogie : 3 x 8 ton /24 ton trippelbogietryk
Totalvægt : 39 ton
Egenvægt : 6600 kg
Lastevne : 32.400 kg
Længde : 1362 cm
Bredde : 248 cm
Chassis : 2 længdevanger med gennemgående tværvanger
Bundkonstruktion : Gennemgående tværvanger, hvor der er skåret ud i længdevangerne
med en omegaprofil med hårdttræ
Sider: 70 cm høje alusider
Hjul: 385/65 R 22,5 Continental HTR
Reservehjul : Et reservehjul i holder under trailerens højre side
Surringsmuligheder: Surringsøjer i bunden af traileren, bindestænger under siderne
Sikring af gods : Stolper til placering i stokkehuller i bunden