Ny miljørapport fra A.P. Møller – Mærsk.
En tredjedel af den danske CO2-udledning kommer fra de 373 skibe, som Mærsk ejer. Det viser A.P. Møller – Mærsk-koncernens egne tal i en ny miljørapport.
Tidligere i år opgjorde koncernen, at den samlede flåde, der drives af Mærsk – omkring 1000 skibe – havde et CO2-udslip lidt mindre end den samlede danske udledning. Årsagen til den høje udledning er, at Mærsks containerskibe først og fremmest bruger tung bunkerolie med et tilladt svovlindhold på op til 4,5 procent, når der sejles langt fra kysten.
Samlet set er der dog tale om et fald i udledningen fra Mærsk. Udledningen for containerfragt faldt med tre procent og siden 2002 er der tale om et fald på ni procent.
Det skyldes især udskiftning til nye, større og mere energieffektive skibe. Emma Mærsk med plads til 11.000 containere har for eksempel et energiforbrug pr. container, der er 41 procent under et Mærsk-skib med plads til 3700 containere.