Transportmarkedet er under forandring. De gyldne tider er måske ved at rinde ud. Men der er ingen tegn på krise.
Af Finn Bjerremand
I de seneste par år er det kun gået én vej for transportsektoren og leverandørerne af materiel: Fuld fart frem.
Lastvognsforhandlere og forhandlere af trailere og påhængsvogne har i den periode kæmpet med konstant længere leveringstider. Det har ikke været ualmindeligt med leveringstider på helt op til halvandet år.
Men nu går transportmarkedet stille og roligt den anden vej.
På området for salg af trailere og påhængsvogne kan man også mærke forandringerne, der er på vej. Nogen mere end andre.
- Det er blevet mere hverdag igen og vi mærker at markedet er ved at normalisere sig. Det vil sige der skal igen kæmpes lidt om transportordrerne og prisen i vognmandskredse, siger adm. direktør Anders K. Larsen, Lastas.
Koncernen mærker en mindre nedgang i salget af nye køretøjer set i forhold til samme tid sidste år. Da lå salget dog også ualmindeligt højt.
- De lange leveringstider har vi imødegået ved at købe stort ind af både nye DAF lastvogne og Kel-Berg påhængskøretøjer. Vi har derfor et fornuftigt lager, så vi kan levere med kort varsel, siger Anders K. Larsen.
Lastas mærker dog en mindre afmatning i byggebranchen.
- Det smitter af på anskaffelsen af bygge- og anlægskøretøjer. Til gengæld er der sket en stigning i salget af gardin- og fragttrailere, siger Anders K. Larsen.
Flader udHos virksomheden Brdr. Platz A/S i Haderslev, der er totalleverandør af trailere og påhængsvogne, samt ladopbygninger, kraner, hejs m.v. siger direktør Jens Erik Platz:
- Vi har meget travlt og masser af ordrer. Vi har ikke oplevet nogen nedgang i det segment, hvor vi opererer. Men måske oplever vi bare en udfladning af salgskurven, fra at være meget stejl og til et mere vandret niveau.
TilfredseSalgsdirektør i Krone Skandinavien i Aabenraa, Ole Knudsen, ser heller ingen krisetegn.
- Jeg ved ikke om man kan kalde det afmatning – jeg vil hellere sige, at vi er tilbage på et normalt leje fra at have kørt i højeste gear. Så vi klager ikke – vi sælger det, vi skal.
Ole Knudsen fortæller, at det også betyder mere normale leveringstider for kunderne.
- På nogen områder er det glædeligt, at situationen er lidt mere normal. Vi har været kede af at skulle sige til kunder, at de måtte vente 10-12 måneder – og det koster da også kunder, når man ikke kan levere, siger Ole Knuden.