23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny automatiseret gearkasse til Volvo FL

Ventet: Langt om længe kommer der en transmission uden koblingspedal og gearstang.

Ventet: Langt om længe kommer der en transmission uden koblingspedal og gearstang.





Af Finn Bjerremand

Volvo Trucks introducerer med Volvo I-Sync ¬- endelig – en ny gearkasse med automatiseret gearskifte til distributionslastbilen Volvo FL. Endelig, fordi Volvo har ligget i front med implementering af gearkasser med automatiseret gearskifte i de tunge lastvogne. Derfor var det nok en overraskelse at lastvognsproducenten ved introduktionen af de nye serier FL og FE for to år siden ikke også kunne tilbyde varianter med gearkasser udstyret med automatiseret gearskifte. Det rådes der nu bod på.

Født til distributionskørsel

Som navnet siger, er der tale om en gearkasse, der skal følge i sporet på Volvos meget populære I-Shiftgearkassse, der anvendes i de tunge lastvogne.

I-Sync er da også en tilsvarende gearkasse, der består af en manuel gearkasse, hvor en computerstyret robot - groft sagt - klarer betjeningen af koblingen og skiftearbejdet mellem de forskellige gear.

Fordelen er, at den er meget enkel at betjene og chaufføren kan i stedet for at betjene koblingspedal og gearstang, koncentrere sig om at køre sikkert ude i trafikken

- I-Sync er optimeret til at matche Volvos 7-liters motor og give et bekvemt og smidigt gearskifte i bytrafik, hvor det er normalt med mange start og stop, siger Clara Werner Floberg, produktchef for Volvo FL hos Volvo Trucks.

Sidegevinsterne er også værd at tage med

Den nye transmission er med til at holde brændstofforbruget i ave og samtidig vil belastningen af transmissionen blive minimeret, så reparationskontoen ifølge Volvo kan holdes nede.

Volvo regner med, at kundernes udgifter til reparationer og vedligeholdelse kan reduceres som følge af mindre slitage.

- Det bedste eksempel er koblingen, hvor I-Sync giver en væsentlig længere levetid, siger Clara Werner Floberg.

Serviceintervallerne er de samme som for manuelle gearkasser, og gearkasseolien skal først skiftes efter 300.000 km.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094