Miljøvenlig: El og diesel i kombination er fremtidens løsning i nærtransporten, mener Volvo.
Af Finn Bjerremand
Hos Volvo Lastvagnar i Göteborg tror man på hybridløsningen som en af fremtidens miljøvenlige løsninger til renovationskørsel og flere andre former for nærtransport.
Den store lastvognskoncern har for kort tid siden sat de to første nye hybrid-renovationsvogne på feltprøver.
Der er tale om to Volvo-hybrider bygget over FE-serien, hvor drivlinien består af en syv liters Euro 5 dieselmotor med en topydelse på 320 hk, der er kombineret med en Volvo I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor) elmotor.
Dertil kommer en Volvo I-shift gearkasse, der sørger for at få transmitteret kraften videre ud til bagtøjet.
I-SAM motoren fungerer både som startmotor, elektrisk motor og generator. Når denne teknologi er blevet en farbar løsning, skyldes det ikke mindst, at det er lykkedes at udvikle nye og meget lette akkumulatorer, der kan holde længe på den elektriske kraft.
De nye, forholdsvis lette akkumulatorer (batteripakke), er mulig på grund af en ny generation af lithium-ion-teknologi, der tillader lagring af betydeligt mere el-energi per kilo, end tidligere.
StøjsvagDen helt store fidus for specielt renovationsudgaven ligger i at vognen ved kørsel under 20 km i timen udelukkende anvender el til fremdriften.
Ligeledes er hele renovationsaggregatet, der er leveret af Geesink Norba Group, elektrisk drevet, så det også er meget støjsvagt.
For at kunne matche det store forbrug af el, er renovationsopbygningen udstyret med et ekstra batteri til drift af aggregatet.
Når vogne kører over 20 km i timen, går dieselmotoren straks i gang og ved opbremsninger producerer I-SAM motoren strøm, som fyldes på akkumulatorerne.
OpladningVognen skal dog holde ved en stikkontakt med 380 volt i ca. 6 timer om natten for at blive ladet helt op. Efter en hel opladning kan der køres ca. 15 timer.
Skulle der blive mangel på strøm, træder dieselmotoren selvfølgelig til, så det undgås at vognen pludselig står et eller andet sted og ikke kan køre videre ved egen kraft.
Med Norbas renovationsopbygning og hele Hybridudstyret vejer vognen alligevel ikke mere, end den lovligt kan laste 8,5 ton. De to første hybrid-renovationsvogne er sat i drift hos henholdsvis Renova og Ragn-Sells, der er to svenske operatører i affaldstransport.
Mere affald – mindre energiHos Volvo regner teknikerne med at brændstofforbruget kan reduceres med op mod 30 procent i forhold til en vogn med ren dieseldrift.
- Når interessen for denne type køretøjer er så stor, skyldes det ikke mindst de stigende priser på brændstof, som nærmest har taget himmelflugt de seneste år - og den stigende opmærksomhed på miljøet. Denne testfase er sidste skridt i evalueringen af vores hybridløsning forud for produktionsstarten, siger Staffan Jufors, bestyrelsesformand og CEO for Volvo Truck Corporation.
- Siden vi præsenterede vores første konceptkøretøj i 2006 har vi oplevet en markant større markedsinteresse for vores teknologi.
Volvos løsning er tilstrækkeligt kraftfuld til at kunne drive tunge køretøjer og sammenholdt med energibesparelsen er det ifølge Staffan Jufors med til at gøre Volvos hybrid kommerciel bæredygtig.