I mange år Klaus Sieh samlet på veteranlastvogne, der er blevet restaureret fra a til z.
Den tyske speditør Klaus Sieh har i dag en helt unik samling, der blandt andet består af:
- en Mercedes L3500 med tilhørende påhængsvogn fra 1936
- en Krupp Mustang med tilhørende påhængsvogn fra 1952
- en Krupp Tiger med 185 hk totakts diesel motor og tilhørende påhængsvogn fra 1956
- et komplet dansk vogntog bestående af en langsnudet treakslet Scania-Vabis LS76 Super med en toakslet DAPA påhængsvogn
- et komplet modulvogntog i form af en Kaelble fra 1951 med to påhængsvogne fra 1937, sådan som man kørte i 50erne i Tyskland.
Derudover har Klaus Sieh også en Südwerke L45, som er et komplet vogntog fra 1948.
Dette vogntog er faktisk helt unikt fordi Südwerke var en forløber for Krupp, og det er derfor længe siden produktionen ophørte.
Dette samme er tilfældet med Krupp. Fabrikken klarede ikke skærene og måtte opgive lastbilproduktionen i 1968, hvor Mercedes-Benz overtog det veludbyggede servicenet i Tyskland.
Krupp-fanKlaus Sieh er en rigtig Krupp-fan og har haft flere Krupp lastvogne i sin speditions- og vognmandsforretning.
I perioden 1985 til 87 havde Klaus Sieh en Krupp FS950 med V8 motor og sovekabineførerhus som trækker til transport af trailere og påhængsvogne. I perioden 1987 til 1989 havde en rigtig langsnudet Krupp S960 med V6 motor, der også var bygget op som trækker. Den kørte som reservevogn i hele Europa indtil 1993. Siden 1989 har det været en langsnudet Scania L111 med langt sovekabineførerhus, forklædt som en L76Super fra 60erne, der stadig klarer opgaverne i hans vognmandsforretning. Den er bygget op som trækker og kan også kan udstyres med en ballast så den kan køre med påhængsvogn.
Totakter var sagenDen ene af de to Krupp veteranlastvogne, som Klaus Sieh har sin veteranvognpark, er en L60L med en firecylindret 145 hk totakts dieselmotor, der er udstyret med udstødningsventiler og Roots skylleluftblæser.
Krupps stærke motorer var totakts dieselmotorer, der havde et stort drejningsmoment og derfor var meget populære i chauffør og vognmandskredse.
Når det gik op ad bakke med tunge vogntog, var Krupp bjergmesteren og det var ikke for ingenting at Krupp’s Titan-serie med 210 hk motor fra 1951 havde titlen "Der König der Landstrasse".
Veteran-udlejningVeteranlastvognene har udviklet sig til en mindre forretning for Sieh, hvor køretøjerne lejes ud til jubilæer, udstillinger, pr-fremstød og eksempelvis bryllupper.
Men dermed er det ikke slut. Klaus Sieh har altid nogle nye projekter sideløbende med vogne, der er i gang med at blive restaureret.
Domicilet hvor Klaus Sieh har sine veteranlastvogne stående er en tidligere vognmandsforretning, der startede op i 1946.
Vognmanden opkøbte kartofler i området omkring Rendsburg, og dem kørte han ned til Ruhr med. Her solgte han kartoflerne og købte i stedet kul, som han transporterede til Hamburg, hvor kullene blev solgt.
For overskuddet opkøbte han mursten fra ruinerne i Hamburg. De indkøbte mursten blev kørt hjem til Hemdingen, hvor kvinder i byen rengjorde murstenene, så han kunne bygge en stor garage og et tilhørende værksted.
Inde i bygningen har Klaus Sieh ikke bare de flotte veteranlastvogne, men også skilte, emblemer, tankstandere, gamle reklameskilte m.v.
Entusiaster inden for veteranlastbiler kan ikke undgå at blive imponeret af den unikke samling.
På en af væggene hænger der fire sorte nummerplader – en fra hver af de tyske besættelseszoner i tiden efter anden verdenskrig.