En gruppe vognmænd vil have del i International Transport Danmarks medlemsformue. Bestyrelsen skal derfor undersøge, hvor mange penge der skal til for at drive forretningen FDE A/S.
Af Gwyn Nissen
Det blev enden på en lang debat op til og på selve generalforsamlingen i ITD, hvor forsamlingen vedtog et kompromisforslag fra ITD’s bestyrelse.
Bestyrelsen forpligter sig herefter til, sammen med en revisor, at beregne, hvor stor foreningens egenkapital skal være for at FDE kan fortsætte og videreudvikle sin forretningsdrift på økonomisk forsvarlig vis, samtidig med, at ITD kan opretholde sit serviceniveau overfor medlemmerne.
Herefter overlades det til ITD’s medlemmer på generalforsamlingen 2009 at tage stilling til, hvordan eventuel overskydende kapital skal anvendes.
Gratis kontingentEn del millioner kommer dog allerede til at rulle i medlemmernes kasser allerede i år, ligesom ITD-bestyrelsens kompromisforslag får millioner af kroner til at arbejde for branchen.
Der blev således afsat cirka en million kroner til at køre principielle retssager for medlemmerne, en million til kompetenceudvikling, 20 millioner kroner til en imagekampagne og samtidig var der 12 millioner kroner til medlemmerne i medlemsbonus i 2008 samt et kontingentfrit år i anledning af 60 års jubilæet i 2008.
- Jeg synes, at begge parter har opnået noget, og jeg er ikke mindst stolt af, at medlemmerne i ITD nu bruger 20 millioner kroner på en imagekampagne for hele branchen, siger ITD’s genvalgte formand, Mogens Therkelsen.
Fra forslagsstillernes side mente Ib Nissen, Contino, at forslaget var det, der skulle til, for at vække ITD-bestyrelsen i denne sag.
- Uden dette forslag var vi aldrig nået så langt. Måske skulle vi ikke have nævnt ordet aktier i vores forslag – det er tilsyneladende det, der har vakt så megen modstand i bestyrelsen, siger Ib Nissen, der understreger, at gruppen bag forslaget ikke har ønsket at skabe splid i organisationen.