23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Meiller klar med flot tippeladstrailer

Heldig fødsel: Efter mange år kan Europas største producent af tippelad endelig tilbyde en tippeladstrailer tilpasset det nordiske marked.

Heldig fødsel: Efter mange år kan Europas største producent af tippelad endelig tilbyde en tippeladstrailer tilpasset det nordiske marked.





Af Finn Bjerremand

Det har taget mange år for den sydtyske tippeladsproducent Meiller at indse, at der også er et marked i Nordeuropa for tippeladstrailere med mere end 32 ton totalvægt. Men nu er det lykkedes at få bygget en ny tippeladstrailer, der både er udstyret med en 16 ton kongetap og en trippelbogie på 24 ton, så de magiske 40 ton totalvægt kan nås.

Det er dog også takket være en massiv indsats fra den nuværende agent i Danmark, Scan Balt A/S i Aabenraa, hvor ikke mindst salgschef Freddy Hedegaard har brugt meget krudt på at få koncernen til at forstå de danske vægtregler og ikke mindst reglerne om akselafstande.

Fra den bagerste aksel på trækkeren til den forreste aksel på sættevognen skal der være mindst fire meters afstand, hvis man vil have vogntogsvægten op på mere end 44 ton. Det har mange sydlandske producenter af trailere ofte svært ved at forstå.

Tidligere havde man også den filosofi hos Meiller, at Danmark kunne nøjes med at køre med femakslede tippeladsvogntog med en samlet totalvægt på 40 ton. Man har nemlig hele tiden været leveringsdygtig i toakslede tippeladstrailere med 16 ton kongetap, og markedet var ganske enkelt for lille i Danmark til, at man ville producere et produkt, der kunne tage de sidste otte ton totalvægt med, lød forklaringerne.

Men nu er der kommet nye toner, og vi har været ude og kigge på det første eksemplar, der for kort tid siden er blevet leveret til den første danske kunde. Det er meningen, at denne type trailer ikke blot skal markedsføres på det danske marked, men også i andre nordiske lande samt i Baltikum, hvor Scan Balt A/S netop har en stor aktivitet på trailersiden.

Velfungerende

Det ser ud til at have været en heldig fødsel. Det første eksemplar er meget velfungerende og fyldt med gode tekniske detaljer.

Bl.a. har Meiller som den eneste producent af tippelad altid selv produceret hele sit hydrauliksystem, og det er også slået igennem på den nye tipsættevogn. Den er nemlig udstyret med et tipstempel i fronten som Meiller selv har produceret. Det kræver mere olie end dem vi kender på markedet i dag, helt nøjagtigt 138 liter. Det er samtidig produceret anderledes, så det ifølge teknikerne har en lang levetid. Den umiddelbare ulempe i den henseende er, at det tager lidt længere tid at få ladet til at tippe ned, når tippeladstraileren er helt ny.

Det skyldes ikke mindst at den store oliemængde på 138 liter olie, på trods af at der anvendes 1” slange og rør, tager lidt tid om at komme retur. Samtidig sidder pakningerne i stemplet meget stramme – et forhold der betyder at stemplet er lidt længere tid om at blive trykket sammen. Men der går dog kun kort tid før hastigheden for nedtipning er på normalt niveau. Til gengæld har man et meget tæt stempel med en lang levetid. Ladet er i størrelsen 33,25 m3, der er anvendelig til mange forskellige transportopgaver. Oven på højre side er der monteret en rullepresenning, de lige kan rulles over toppen mod venstre, så godset er sikret mod vejrlig, og man ikke risikerer at godset blæser af under kørslen. Chassiset, der er det absolut vigtigste element i en tippeladstrailer, er et højt chassis som står pænt både under tipningen og når godset løber ud af bagenden. Chauffør Bent Lund ved Torben Clausen A/S, der kører med den nye tippeladstrailer udtrykte da også stor tilfreds med den nye trailer. Han var imponeret over den gode stabilitet ved bagtipning.

- Den står meget stabilt, siger han.

Chassiset er i bagenden bygget sådan at tiprøret er en integreret del af chassiset. Et forhold der er med til at gøre det mere stabilt. Chassiset er også konstrueret så der er plads til en rigtig treakslet trækker foran traileren. Bogiehjulene på trækkeren kan dreje frit omkring uden at komme i karambolage med støttebenene og chassiset.

Sikker og slagfast

Ladet er flot lavet. Specielt når man tænker på hvor voldsomt Meillers lad tonede frem før i tiden med de store markante sideprofiler.

Siderne har skråtliggende profiler, en konstruktion, der er med til at sikre styrken i ladkonstruktionen. I bagenden er en stor skuffe i forlængelsen af ladet som ser meget naturlig ud og en tophængt bagsmække, der låses pr. automatik.

Låsemekanismen fungerer ved at to stænger bliver påvirket i længderetningen, når ladet går ned på plads. Med dette automatiske system undgår man, at chaufføren glemmer at åbne bagsmækken.

Hele forsmækskonstruktionen, der står skråt med Meillers eget hydraulikstempel er smart konstrueret. Stemplet sidder nærmest i læ af ladet og det stikker ikke ret mange centimeter op over kanten ved forsmækken. Det gør at det blandt andet er nemt at rulle presenning hen over.

Bunden har en aluminiumsplade af typen HB 110, der har den absolut største slagfasthed man kan tænke sig. Bunden er desuden indvendig forsynet med en plasticbelægning, der sørger for at tage det værste slid, som opstår, når de store mængder skrider bag ud af ladet og samtidig er med til at få læsset til at glide. Plasticbunden er faktisk så effektiv at det meste af læsset er skredet af, når tippeladet er nået op over tredje skud i stemplet.

Let adgang til lad

Indvendig er der trin i ladet, så man let kan komme op i ladet fra reposen foran ladet. Samtidig er der stærke hjørneforstærkninger, som er med til at holde ladet stift ved tipning.

Ingen tvivl om at Meiller med de mange års erfaring på markedet for tippelad, har konstrueret et stærkt produkt.

Tre BPW Eco Plus aksler i ni tons størrelsen med det man i fagsproget kalder forstærket akselrør til entreprenørkørsel klarer belastningen i bagenden af traileren. De tre aksler er ophængt i en BPW luftaffjedring, der automatisk sænker ved tipning.

Meiller-traileren er også forsynet med en såkaldt asfaltkontakt, der ved kørsel af asfalt til maskine kan blokere højden i luftaffjedringen i den stilling den befinder sig i uanset om man tipper eller ej.

Månedens Køretøj er forsynet med bogielift på både den forreste og den bagerste aksel i trippelbogien. Det er med til at holde rullemodstanden nede ved tomkørsel og dermed reduceres brændstofforbruget også.

I bagenden er der integreret et trækøje. Et godt udstyr – fordi på et eller andet tidspunkt i en tippeladstrailers levetid har man brug for at trække i et andet køretøj - eller selv at blive trukket. Og hvad skal man så lige koble i.

Generelt er Meiller sluppet usandsynlig fint fra udviklingen af denne rigtige ”nordiske” tippeladstrailer. Der er ikke gået på kompromis med noget som helst. Trailerens finish vidner om, at Meiller ved, hvad de har med at gøre.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.108