23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

GPS-indhegning af lastbilerne

Comlog er klar med virtuel indhegning af lastvogne

Comlog er klar med virtuel indhegning af lastvogne





Af Lars Lassen

Flådestyringsspecialisten Comlog tilbyder nu elektronisk indhegning af lastvogne. Et værktøj, der letter disponentens hverdag, øger effektiviteten og sparer uforudsete omkostninger.

GeoFencing er en udvidelse til det eksisterende GPS-baserede positioneringssystem. Systemet kombinerer lastbilernes geografiske position med en database over interessepunkter (point of interest eller POI), som transportvirksomheden selv udvælger.

- GeoFencing er et værktøj, som enten kan bruges til at holde lastbilerne ude fra bestemte områder, men det kan også bruges til at advisere kunder om bilens ankomst, fortæller Domenic Breitbart, der er marketings- og produktchef hos Comlog.

Systemet giver automatisk disponenten besked, hver gang en lastbil kører ind i et POI.

GeoFencing er et ”early warning system”. Den første del, handler om at forhindre at bilerne kører i ”forbudte’ områder”. Hvis bilerne bevæger sig som de skal, så er der ingen grund til at gøre noget. Det er ikke påkrævet at handle før bilen enten bevæger sig ind et sted, hvor den ikke bør være. Det kan være usikre rastepladser, vejstrækninger hvor tung lastvognstrafik er forbudt eller hvor der er restriktioner på transport af farligt gods. Eller simpelthen ruter som vognmanden ønsker at undgå. Mere offensivt kan systemet anvendes til at forbedre servicen over for kunderne og til at effektivisere levering og afhentning af gods.

Off limits

- Vi har eksempelvis en kunde, som har opsat systemet sådan, at han får besked lige så snart en af hans biler kører ind på tilfartsvejen til hans største kunde. Så kan han tage røret og ringe til kunde og sige, at vi ankommer om 10 eller 20 minutter. Kunden kan så sikre at der er en fri rampe og at det gods, chaufføren skal hente, står klar, siger Domenic Breitbart.

Han beretter, at Comlog ikke har mærket noget til en opbremsning i økonomien.

- Interessen for IT og kontrol med omkostninger/produktivitet er stadig på niveau med sidste år.

Hjælp til de uerfarne

GeoFencing-modulet betyder, at langt de fleste transporter kan afvikles uden disponenten skal ind og overvåge transporten. Det betyder en mindre stresset hverdag og frigør disponenten, så han kan koncentrere sig om mere komplekse opgaver end en løbende overvågning af flåden.

Men systemet kan også gøre det lettere at oplære nye uerfarne chauffører.

- Det letter simpelthen byrden ved at ansætte nye og eventuelt uerfarne chauffører og det er jo ikke helt uvæsentligt i en tid med chaufførmangel. Selv om du giver en ny chauffør præcis instruks om at han skal køre en bestemt rute til eksempelvis Frankrig, så vil han naturligvis begå fejl ved at vælge den forkerte motorvej eller bruge rastepladser, som man i virksomheden ikke er tryg ved. Her holder systemet automatisk øje med transporten, så fejltagelserne bliver opdaget lige så snart de opstår og disponenten kan hjælpe chaufføren på ret kurs.

Klik og træk

Det er en simpel sag at oprette ’points of interest’ i Comlogs system. Man går ind på det elektronisk landkortet og zoomer ind på det område, man er interesseret i – det kan være et vejkryds, en rasteplads eller en grænseovergang. Så klikker man bare på punktet og trækker markøren ud indtil, markeringen dækker hele det pågældende område. Så er det aktiveret.

Herefter kan det nyoprettede POI navngives og disponenten tilpasser punktets egenskaber i en simpel dialogboks, hvor man vælger respons (alarm eller popup), om punktet skal gælde for en eller alle biler, og eventuelle tidsbegrænsninger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.202