Flådestyringssystemet Qualcomm giver mulighed for at se hvordan det står til med chaufførernes arbejdstid.
Af Finn Bjerremand
Nu kan vognmanden man sidde hjemme ved skærmen og se om chaufførerne udnytter tiden og om de overholder køre- og hviletiden, som loven kræver.
Flådestyringssystemet, Qualcomm, der i Danmark forhandles af Knud Hansen Kommunikation A/S, har netop fået flere faciliteter.
Den ene nye facilitet er konstant tjek på køre- og hviletid, mens den anden facilitet er brændstofforbruget.
Brændstofforbruget kan både følges for den enkelte vogn og på den enkelte chauffør.
Derved kan man virksomheden se, om det er den enkelte chauffør, der har en dårlig kørestil eller – hvis man har flere ens vogne at sammenligne med - om det er bilen, der er noget i vejen med.
Alarm på tankenFirmaet kan også registrere hver gang der tankes og hvor mange liter diesel der kommer i tanken. Samtidig er der også en alarm, der fortæller om der bliver tappet meget olie af tanken eller fyldt meget på. Denne alarm er så følsom, så den udløses hvis lastvognen eksempelvis holder meget skæv og olien render over i den ene side af tanken.
UafhængigMed Qualcomm bliver kunden uafhængig af mobiltelefoner og evt. dækning, fordi systemet benytter satellitkommunikation, hvor transmissionspriserne er blevet mere manerlige.
I grundpakken for Qualcomm sendes der timepositioner til en fast pris i hele dækningsområdet, så der kommer ikke nogen ubehagelige overraskelser fra teleudbyderen.
Med systemet kender vognmanden derfor sine kommunikationsomkostninger uanset om vognen kører i Ukraine, Spanien eller ved Nordkap.
Til tachografQualcomm kommunikerer direkte med den nye tachograf, og derfor er det muligt at få de korrekte registreringer hjem på skærmen lige med det samme.
Vognmand Leif S. Sørensen, der driver Leif Sørensen Tanktransport, med hovedkvarter i Vr. Nebel vest for Kolding samt afdelinger i Sarpsborg i Norge og i Slovakiet, har gennem længere tid prøvekørt systemet med nogle nye lastvogne, som er udstyret med den nye digitale tachograf.
Hos Leif Sørensen Tanktransport siger revisor Nikolai S. Sørensen, at de skærpede sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletid samt den store konkurrence betyder, at forretningen skal drives så effektiv som muligt:
- Det er væsentligt, at kende alle omkostninger, hvilket blandt andet betyder, at chaufførerne skal hvile det de skal ifølge lovgivningen, men når de så har køretid skal den udnyttes effektivt. Derfor er det en stor fordel, at vi kan se hele historikken på chaufføren, så vi kan vejlede ham til at køre mest effektiv og få hvilet mest muligt. Samtidig er det også smart, at vi kan følge brændstofforbruget meget nøje. Der er i dag ikke råd til, at der bliver ”spildt” dieselolie.
Tyst kontorEn anden stor gevinst ved hele systemet hos Leif Sørensen Tanktransport er at der er fuldstændig roligt på kørselskontoret, hvor disponenterne sidder med det store overblik over 80 tankvogne i international drift.
Da systemet kommunikerer over satellit, er der ingen chauffører som ringer og omvendt sidder disponenterne ikke hele tiden med røret i hånden.
- Det giver en meget rolig og mindre stressende hverdag, siger Nikolai S. Sørensen.
IntegrationChaufføren skal heller ikke nødvendigvis tage telefonen, men kan se hvad der bliver skrevet næste gang de holder stille.
- Fremtiden vil være at vi får integreret Qualcomm med vore øvrige programmer i administrationen, så vi kan fakturere efter de informationer, der alligevel automatisk bliver genereret fra lastvognen, siger Nikolai S. Sørensen. Det drejer sig nemlig også om, ikke at have for mange systemer, men i stedet have et eller ganske få systemer, der er integrerede, så de selv kan flytte informationerne.