23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dansk bagside på tyske nummerplader

Hver femte tyske lastvogn ved grænsen har dansk ejer.

Hver femte tyske lastvogn ved grænsen har dansk ejer.





Af Lars Lassen

Udflagningen af danske lastbiler er langt fra et overstået kapitel. Det viser den seneste lastbiltælling ved landegrænsen i Sønderjylland, som Institut for Transportstudier har foretaget.

Den viser, at en ud af fem udenlandsk indregistrerede lastvogne tilhører en dansk transportvirksomheds udenlandske datterselskab.

– De seneste år har vi oplevet en markant udflagning til især Tyskland som følge af de helt urimelige særregler og sanktioner over for vognmændene – ofte indført på baggrund af enkelthistorier i pressen, siger underdirektør Poul Bruun, ITD med henvisning stramningerne af reglerne om blandt andet dyretransport og køre-/hviletid.

Antallet af dansk ejede lastvogne på udenlandske nummerplader er steget det sidste års tid.

Flere tyske biler

ITD’s konjunkturindeks bekræfter, at lastvognstrafikken over Danmark grænser stadig vokser støt.

Den tunge trafk ind og ud af Danmark er steget med 580 lastvogne til et døgngennemsnit på 10.086 lastvogne, hvilket svarer til en vækst på 6,1 procent siden 1. kvartal 2007.

Den sædvanlige sæsonnedgang fra 4. kvartal til 1. kvartal udgjorde i år beskedne 1,6 procent.

Der var tyske nummerplader på 44,4 procent af de talte lastvogne, hvilket er 3,6 procentpoint højere end i sidste kvartal. Andelen af dansk indregistrerede lastbiler er faldet med 0,6 procentpoint siden 4. kvartal 2007 til 23,8% og andelen af lastbiler fra Østeuropa er i samme periode faldet med 2,0 procentpoint til i 1. kvartal 2008 at udgøre 16,4%.

Fortsat vækst

- ITD’s tællinger dokumenterer den fortsatte vækst i den internationale transportefterspørgsel. Selvom det ikke afspejler sig i en positiv udvikling i de danske markedsandele, så viser tællingerne, at danske transportvirksomheder tager del i internationaliseringen, siger Poul Bruun.

Han påpeger, at danske vognmænd tilpasser sig de aktuelle vilkår og muligheder og flytter deres produktionsapparat (lastbilerne) derhen, hvor vilkårene bedst muligt understøtter deres forretninger.

- Tællingerne dokumenterer også behovet for, at der sættes penge af til udbygningen af motorvejsnettet og jernbanen i de vigtige godskorridorer mellem Danmark/Skandinavien og kontinentet, anfører Poul Bruun.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109